De kosten die in 2015 geraamd zijn om de Verbindingsweg langs bedrijventerrein Molenkamp aan te leggen blijken niet meer reëel. Toen was er een budget van 26,5 miljoen gereserveerd, maar dat zou door prijsstijgingen en de langere doorlooptijd nu uitkomen op 31,7 miljoen. En dus is er gekeken naar mogelijke besparingen.
Besparen op tunnel
Voorgesteld wordt nu om de spooronderdoorgang te verkorten. Het oorspronkelijke idee was om de onderdoorgang te verlengen, zodat de Mr. Thienweg, die de Verbindingsweg ongelijkvloers moet kruisen, nagenoeg op maaiveldhoogte kan blijven. Men is echter van mening dat hiervoor ook andere alternatieven zijn. Daarnaast moet de tunnel zelf maar wat soberder uitgevoerd worden. “Het blijft een goede tunnel”, aldus wethouder Martin Velten, “maar zonder extra franje.” Met die aanpassingen past de Verbindingsweg nog net niet binnen het budget, maar de overschrijding van twee ton kan gedekt worden uit de stelpost prijscompensatie.
Meer onderhoudskosten
Waar ook nog geen rekening mee is gehouden zijn de toekomstige onderhoudskosten van de nieuwe weg, die een structureel exploitatietekort opleveren. Die blijken hoger dan in 2015 gedacht en worden nu ingeschat op 180.000 euro per jaar. Bij een toekomstige integrale begrotingsafweging moet daar ergens ruimte in de begroting voor gevonden worden.
Voorlopig geen geld voor tweede ontsluiting Molenkamp
Bij het bovenstaande is een tweede ontsluiting van bedrijventerrein Molenkamp, rechtstreeks op de Verbindingsweg, niet inbegrepen. Na veel commentaar van de ondernemers werd besloten toch die extra ontsluiting te realiseren, maar het benodigde budget hiervoor (2,6 miljoen) is er niet. Voorstel is nu om deze extra aansluiting wel op te nemen in de plannen, maar voorlopig niet uit te voeren. “We nemen dit wel mee in het aanbestedingsproces”, zegt Velten. “Misschien kan het goedkoper. We proberen voor 2024 de financiering nog rond te krijgen.” Er wordt gesproken over subsidies, OZB-verhoging in 2021 en 2022 met 1 procent, of cofinanciering door de op het bedrijventerrein gevestigde ondernemers.
‘300 procent’ achter Verbindingsweg
De bedoeling is dat 2023-2024 de schop in de grond zal gaan voor de weg die zoveel stof heeft doen opwaaien. Het college blijft voor ‘300 procent’ achter de Verbindingsweg staan, ook nu er geluiden opgaan dat de situatie is veranderd door een mogelijke versnelling van de aanleg van een westelijke rondweg om Zenderen. Velten: “De Verbindingsweg blijft een goede functie houden. Het is ook de eerste stapsteen in het proces om de spoorse doorsnijding in Borne op te lossen, waarbij we hebben afgesproken van ‘buiten naar binnen’ te werken. We zijn nu ook bezig met het veiliger maken van de spoorovergang aan de Deldensestraat. Daarvoor hebben we een extra subsidie gekregen en houden we wat geld over. Daarnaast gaan we een onderdoorgang creëren in de Bornerbroeksestraat. Als we die gelijk laten oplopen met de Verbindingsweg, dan kan een tunnel daar kleiner zijn. Alles begint nu heel snel in elkaar te grijpen.” (AJ)
(De afbeelding in de tekst is hier als PDF te downloaden)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.