Ron Hartman (30 sep 2017 om 15:19)
Nog even de motivatie van dat kleine stukje 5: (zie ook het item Ode aan een wijze leraar)
Komend van Albergen, bij Zenderen Na de beek op de Albergerweg dus met een boog naar de N weg en uitkomend links tegenover Twence.
Voor het verkeer dat op de nieuwe rotonde komt, is de keus om richting Almelo en naar de A1 te gaan.
Voor het verkeer dat toch naar of via Borne of Hengelo moet? Die rijden vanaf de rotonde -omweg- het dorp in. Nu echter zonder enig oponthoud, omdat er nog maar heel beperkt (de verkeerslichten bij het woonerf aan de Albergerweg kunnen weg) afslaand verkeer meer in het dorp is.
Omdat er tijdsverlies optreedt als je toch via de draai terug en door het dorp naar de A1 via Borne wilt, zal dat verkeer sterk afnemen.
En passant is zo ook de 5B geboren, of zo U wilt, het begin van de Noordelijke Bandweg
Omdat bij de keuze voor de 5B de aanleg van een veel te dure tunnel en 80 km profiel GVW niet nodig is, kan dat worden heroverwogen en dit keer inclusief een aftakking naar de Molenkamp en kan Zenderen binnen de kortste keren uit de problemen zijn.
En wat blijft: Het is verboden om 8% en meer vervuiling toe te voegen tgv de GVW