Mijn oude (maar immer actieve) leraar, Ir Henk Kraayenbrink, was bijna bij de kern van de oplossing die ik probeer in te schieten. In de Bornse Krant gaf hij de suggestie om komend van Albergen, een weg te maken naar de zuidelijke rondweg van Almelo en zo naar de A1. Slim, omdat veel verkeer uit het achterland naar de A1 moet. Briljant Henk.
Henk's idee zou je uit moeten voeren als de eerste boog van de 5B variant aan de Almelose kant om Zenderen heen. Na de beek op de Albergerweg dus met een boog naar de N weg en uitkomend links tegenover Twence. Het tennisveld moet ergens anders komen, maar dat is met een overheidsgarantie of andere schenking, vast wel mogelijk naast de Golfbaan.
Dat is ook goed voor de mesttransporten als ooit die mestvergister er toch zou komen. Buiten de spitsuren een strontweg van formaat! De Albergerweg naar het centrum wordt dan verkeersluw gemaakt; 30 km en vol bulten en bochtjes.
Voor het verkeer dat links-tegenover Twence op de nieuwe rotonde komt, is de keus om richting Almelo en naar de A1 te gaan. Voor het verkeer dat toch naar of via Borne of Hengelo moet? Die rijden vanaf de rotonde -omweg- het dorp in. Nu echter zonder enig oponthoud, omdat er nog maar heel beperkt (en bv niet in de spits) afslaand verkeer meer in het dorp is.
Omdat er tijdsverlies optreedt als je toch via de draai terug en door het dorp naar de A1 via Borne wilt, zal dat verkeer sterk afnemen.
En passant is zo ook de 5B geboren, of zo U wilt, het begin van de Noordelijke Bandweg en uiteindelijk naar de Beneluxlaan in Hengelo (langs de Flieren). Beide is dan nog mogelijk. Dat kan dan zorgvuldig onderzocht worden en dit keer open en eerlijk. Praat niet alleen over openheid en burgerparticipatie, maar DOE dat en geef Wim Roetgerink ook de eer die hem toekomt.
Omdat bij de keuze voor de 5B de aanleg van een veel te dure tunnel en 80 km profiel GVW niet nodig is, kan dat worden heroverwogen en dit keer inclusief een aftakking naar de Molenkamp en kan Zenderen binnen de kortste keren uit de problemen zijn.
Je gaat toch zeker niet een tunnel hoofdzakelijk voor de Flieren-fluiters en Maten aanleggen zodat die in racebaansnelheid bij de A1 kunnen komen? Die kunnen nog heel erg lang via de Molenkamp of een simpel gvw straatje erlangs.
Zolang ze niet ondergronds gaan komen er dan vast nog meer sjieke showrooms.
Ron Hartman (29 sep 2017 om 22:03)
Het raadsvoorstel is een goeie aanzet en kan Zenderen zoals boven beschreven fors helpen, mits nu voortaan transparant gewerkt wordt, want ook Borne heeft nog wat problemen op te lossen.
Reageren
Stel hier je vraag, doe een oproep of plaats een suggestie als reactie