Paul Cohn (19 aug 2017 om 16:51)
Ik vrees dat dossierkennis bij velen in deze discussie onvoldoende is of soms gewoon ontbreekt met name ten aanzien van het Structuurplan Uitbreiding Borne van 2012, zie de fraai uitgevoerde presentatie door toenmalig Wethouder ter Keurs:
Luchtverontreiniging is in de meeste gevallen niet direct waarneembaar. In zones langs wegen kan afhankelijk van de verkeersintensiteit een overschrijding van grenswaarden optreden. Deze waarden worden uitgedrukt in percentielen afhankelijk van de stoffen. Het blijkt dat alleen de norm voor fijn stof (PM10) wordt overschreden langs hoofdwegen in Borne. Vooralsnog hoeft aan deze norm niet getoetst te worden. (?!)
De geplande infrastructuur wordt gekenmerkt door de volgende punten: -een regionale bandweg ten noorden (!!) van Borne en Zenderen (!!) lopend van Almelo naar Hengelo en Enschede. De aanleg van deze weg is noodzakelijk om twee redenen:
enerzijds om de toename van het verkeer op te kunnen vangen en anderzijds omdat de huidige
Rondweg wordt geknipt om het doorgaande verkeer uit Borne te verplaatsen.
https://gemeenteraad.borne.nl/Vergaderingen/Gemeenteraad/2012/5-september/19:30/Relevante-dossierstukken-m.b.t..-de-Westelijke-Randweg/Structuurplan-uitbreiding-Borne.pdf
Tot zover dit Structuurplan Uitbreiding Borne uit 2012
Wie het drama “emissiefraude” volgt en de brief van staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur & Milieu van 11 juli 2016 aan de 2e Kamer leest snapt dat ook Wethouder J.W. ter Keurs zich bij het opstellen van dit “ontwerpstructuurplan uitbreiding Borne” fors op het verkeerde been heeft laten zetten:
”Onder normale rijomstandigheden zijn de emissies van stikstofoxiden gemiddeld tot 600% hoger”
www.rijksoverheid.nl/binaries/rijksoverheid/documenten/kamerstukken/2016/07/11/vragen-over-gesjoemel-bij-verschillende-automerken/vragen-over-gesjoemel-bij-verschillende-automerken.pdf
Ondanks die véél te lage inschatting voor of door de gemeente Borne overschrijden uitsluitend berekende concentraties NO2 -in nog steeds toenemende mate- grenswaarden in de EU Richtlijn en de Nederlandse Wet Milieubeheer zoals te zien op
www.atlasleefomgeving.nl/kaarten
Na de Aamaatweg een tweede milieu-misser maken lijkt mij onverstandig, zeker gezien het proces dat Milieudefensie tegen de Staat aanspande dat met een Kort Geding op 23 augustus 2017 begint en in een bodemprocedure op 14 november 2017 eist dat de Staat de Nederlanden binnen 6 maanden voldoet aan de Europese Norm voor Luchtkwaliteit.
Dan moet langs A1, A35, Rondweg en Aamaatweg in voorjaar 2018 uit METINGEN blijken dat aan de Norm voldaan wordt: een hele kluif die je niet oplost door verhoging OZB laat staan door aanleggen van nog zo'n hoge-snelheids-weg van Azelosestraat naar Zenderensestraat