‘Flink pissig’ is ie erover, wethouder Herman Mulder. De normaal gesproken politiek correct formulerende Mulder heeft het over het feit dat onlangs bekend geworden is dat er meer, veel meer, gevaarlijke stoffen over het spoor zijn vervoerd. Meer dan verwacht en meer dan de wettelijke norm.
Stijging van 1700%
In 2015 blijkt het aantal ketelwagens met brandbare gassen gestegen te zijn naar ruim 3000, waar er in 2014 nog 165 over het spoor in Oost-Nederland gingen. Een stijging van 1700% en een ruime overschrijding van het risicoplafond. Ook het aantal reguliere goederentreinen stijgt fors. Zo werden er voor de Twentelijn (Deventer-Hengelo-Oldenzaal/Grens) met de prognoses rond 2030 ongeveer 10 goederentreinen per etmaal verwacht. Inmiddels blijkt dat dit traject in 2016 en 2017 zo’n 30 tot 40 goederentreinen per dag zal verwerken.
Gemeenten en provicies zijn geschokt
Informatie die nu pas bekend is geworden en die een schok teweeg heeft gebracht in de gemeenten langs het spoor en de besturen van de provincies Overijssel en Gelderland. Het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor wordt om veiligheidsredenen (gevaar van aanslagen) niet breed bekend gemaakt. Registratie vindt wel plaats, om in geval van calamiteiten onmiddellijk de juiste inhoud aan de veiligheidsdiensten te kunnen meedelen. In principe zou het vervoer van brandbare en explosieve stoffen zoveel mogelijk over de Betuwelijn moeten gebeuren, maar vanwege onderhoud is die beperkt beschikbaar. Bovendien wordt de gekozen route blijkbaar vooral overgelaten aan de vervoerders zelf en vindt controle op de afspraken slechts achteraf plaats.
'Gepeperde' brief naar staatssecretaris Dijksma
Onacceptabel vinden de gemeenten en provincies. En dus werd er op hoge poten een ‘gepeperde’ brief gestuurd richting staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur en Milieu. Er moeten nieuwe afspraken gemaakt worden nu de stijging van de hoeveelheid goederentreinen de pan uitrijst. Geluids- en trillingsmaatregelen zijn nodig. Daarnaast verwachten de betrokken overheden in Oost-Nederland dat staatssecretaris Dijksma bij de vervoerders beter gaat sturen op de juiste routering, registratie en samenstelling van treinen met gevaarlijke stoffen door Nederland. Bovendien willen de gemeenten voortaan per kwartaal geïnformeerd worden over de aantallen te vervoeren gevaarlijke stoffen en de effecten daarvan, zodat beter op veiligheid gestuurd kan worden. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.