De snelle fietsverbinding F35 krijgt in Borne een vervolg vanaf de kruising Parallelweg/Azelosestraat, via de Molenstraat, de Bornerbroeksetraat, de Röringstraat en de Beerninksweg naar de Oonksweg.
Het is een volgend stukje van de fietsverbinding van Nijverdal tot aan de Duitse grens. In stedelijk gebied blijft het een beetje puzzelen hoe de fietser zo ongehinderd mogelijk kan doorkruisen. Het denkwerk voor het tweede stuk dwars door Borne is inmiddels gedaan en dinsdagavond konden omwonenden en belangstellenden bekijken welke oplossingen er bedacht zijn en daar hun mening over geven.
Auto te gast
Het traject krijgt de rode verharding, die aangeeft dat de fietser ter plekke heer en meester is. Anders dan het bestaande stuk F35 door Borne mogen op het nieuwe stuk wel auto’s rijden, maar ze zijn er te gast en dienen rekening te houden met de tweewielers. De fietsstraat wordt ook een stuk smaller, om automobilisten niet in de verleiding te laten komen fietsers te gaan passeren. De ruimte die daardoor aan weerszijden van de weg vrijkomt maakt het mogelijk om meer groen aan te leggen en meer bomen te planten. Een gegeven dat de omwonenden duidelijk wel aansprak.
Veilige fietsverbinding
Ook positieve opmerkingen over de nieuwe kruising met de Azelosetraat. Daar is straks ruimte om als automobilist in twee keer de weg over te steken. Bovendien komen de fietspaden dichter bij de rijweg te liggen, waardoor autoverkeer beter zicht op de fietsers houdt. Met het al eerder als fietsstraat aangelegde stukje Bornerbroeksestraat vanaf de rotonde bij Het Witte Huis én het vanaf de Röringstraat verder doortrekken van de fietssnelweg richting ’t Wooldrik ontstaat een veilige fietsverbinding naar het sportcomplex, waar straks ook een basisschool is gevestigd.
Ondertunneling
Het plan is om na de zomer aan te vangen met de werkzaamheden, maar de onderdoorgang van het spoor zal waarschijnlijk iets langer op zich laten wachten. “Dat ligt wat ingewikkelder”, legt verkeerdeskundige Joachim Wissink uit. “We gaan dat nader uitwerken met ProRail en daar zullen nog nadere informatiebijeenkomsten over volgen. Misschien dat we in 2025 met de fietstunnel kunnen beginnen, maar dat is ook allemaal een beetje afhankelijk van wanneer we een treinvrije periode kunnen krijgen van ProRail.” (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Daar gaat het hier echter niet om.
De tunnel is een overblijfsel van een dom plan, dat uitging van een GVW als 1 van de stapstenen. Hier wordt een stompzinnige verkeerskundige fout gemaakt en eigenlijk alleen om subsidies te krijgen ten laste van de F35 die op die plek van doorgang voor scholieren en waar die snelfietsers mee moeten kruisen, hardstikke fout is. Verblind of subsidieslurpers?