De afgelopen periode hebben alle leerlingen van basisschool De Vonder gewerkt rond het thema ‘de tijdmachine’. Daarmee sloot men aan op het thema van de Kinderboekenweek: ‘En toen?’ Oftewel, hoe ging het er vroeger aan toe? Het resultaat van dit alles werd, net zoals bij de start van het project, vastgelegd in een filmpje.
Van dinosauriërs tot tweede wereldoorlog
Iedere jaargroep kreeg een eigen periode uit de geschiedenis toebedeeld. Zo stortten de groepen 1 en 3 zich op ridders en kastelen, groep 2 op dinosauriërs, groep 4 op televisies en computers en groep 5 op de Romeinen. De gouden eeuw werd door groep 6 behandeld en de Grieken door groep 7, terwijl groep 8 zich boog over de tweede wereldoorlog.
Ze maakten er op hun eigen manier werk van om er meer over te leren. Knutselen, toneel spelen, zingen, tekenen, schrijven, dansen, een dictee, rekenopdrachten, sport en spel, aangepaste geschiedenislessen, en meer. Maar ook gingen oudere leerlingen voorlezen bij jongere leerlingen en gingen de leerkrachten voorlezen in een andere groep. De school was volop versierd met alle resultaten. Alle groepen hebben op een eigen manier hun resultaten gepresenteerd, van een museum tot een dans tot een tentoonstelling.
En, waar het begin van de themaweken werd begeleid met een filmpje met daarin rappende leerkrachten, zo ook werd het einde middels een filmpje met een rap gemarkeerd (zie onderaan). In dit filmpje zijn naast de rappers ook de resultaten van alle groepen te zien. Beide filmpjes vielen bij de leerlingen erg in de smaak. (HvR)
Zie ook ons eerdere bericht: 'De Vonder rappend de themaweken in'
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.