Begin oktober informeerde het college van B en W de gemeenteraad over de voortgang van de in 2019 afgesproken bezuinigingen. Diverse raadsleden hadden hun zorgen uitgesproken over het behalen van de taakstellingen. Grote bedragen zouden gevonden moeten worden bij cultuur, sport en het sociaal domein. De meeste vragen en opmerkingen gingen daar dan ook over. In de marge echter waren er nog meer, kleinere, bezuinigingen die een beetje buiten de schijnwerpers bleven. Zoals bijvoorbeeld een taakstelling van 20.000 euro op Veiligheid. Het College meldde in oktober dat op dit taakveld al 12.500 euro was gevonden, onder andere door verkeersregelaars bij spoorwegovergangsstoringen niet meer in te zetten. Er zou nog wel nagedacht worden over een alternatief daarvoor.
Het was anders dan gedacht
In het hele debat over bezuinigingen en financiële perikelen bleef dit aspect verder vrijwel onvermeld. Alleen Karin Scholten (GB90) stelde er een vraag(je) over. “Was dat al ingegaan en zijn er bij storingen dan nu geen verkeersregelaars meer ter plekke?”, wilde ze weten. Burgemeester Jan Pierik, portefeuillehouder op het onderwerp, moest het antwoord schuldig blijven.
Kennelijk volgde er nader speurwerk binnen de gemeentehuismuren. Het bleek dat het toch allemaal een beetje anders in elkaar zat dan gedacht. De verkeersregelaars worden gewoon nog opgetrommeld bij een storing (dit jaar al 6 keer), alleen worden de kosten daarvan betaald uit een ander budget, namelijk ‘Verkeersmaatregelen’. “We moesten tot onze verrassing vaststellen dat het toch anders was dan we hadden afgesproken”, zegt Pierik. “Op z’n zachtst gezegd opmerkelijk.”
Verkeersregelaars blijven nodig
Neemt niet weg dat het College er wel achter staat dat de verkeersregelaars werden ingezet. “De inwoners van Borne worden nog wel eens geconfronteerd met gesloten spoorwegovergangen, ten gevolge van incidenten, defect materieel (treinen) of technische storingen van de overgangen zelf. En door de vijf gelijkvloerse kruisingen - die ook nog eens dicht bij elkaar liggen - komt het regelmatig voor dat er meerdere overgangen tegelijkertijd gesloten zijn. Ook ervaren Bornse weggebruikers niet-storingen (bijv. door lange dichtligtijden) als storingen. Dit alles heeft een negatief effect op het verkeersgedrag van de weggebruikers. Het is regelmatig voorgekomen dat Bornenaren bij storingen toch de gesloten spoorwegovergangen overstaken, onverlet alle risico’s en mogelijke gevolgen.”
Structurele oplossing
Voor dit jaar is de inzet van de verkeersregelaars opgelost door hiervoor middelen uit de pot Verkeersmaatregelen te halen, maar dat zou structureel geen goede oplossing zijn, omdat uit dit budget ook zaken als het vervangen van verkeersborden en overige onderhoudstaken door Twente Milieu en het gastheerschap op het station bekostigd worden. “We gaan nu zoeken naar een structurele oplossing en een andere dekking. Wetende dat we binnenkort ook beslissingen gaan nemen over lange-termijn-oplossingen voor de spoorse doorsnijding.” Met een of meerdere ondertunnelingen, zoals in de Totaalvisie is vastgesteld, zou de onveiligheid rond het spoor een stuk verbeterd moeten worden. “Blijft onverlet, dat altijd geldt dat als de spoorbomen dicht zijn je er gewoon niet voorbij mag!”, benadrukt Pierik nog maar eens een keer. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.