Dit najaar waren er binnen twee weken twee ongelukken op de oversteek voor fietsers bij de kruising van de N743 met de Grotestraat, waarvan een met ernstig lichamelijk letsel. Karin Scholten van GB90 wilde weten of het te ‘strak’ afgesteld zijn van de verkeerslichten debet zou kunnen zijn aan de ongevallen met de fietser en scooter en of de kruising niet veiliger ingericht zou moeten worden. Ze stelde er schriftelijke vragen over.
Het College laat in antwoord daarop weten dat de afstelling van de verkeerslichten niet van invloed is geweest op de ongelukken, maar heeft toch in overleg met de Provincie de oversteektijd voor voetgangers en fietsers verruimd.
Afstelling voldoet aan de norm
De oorzaak van de ongevallen is nog in onderzoek bij de politie. Het zou te maken hebben met het gedrag van de weggebruiker en niet met de afstelling van de verkeerslichten. Deze voldoet volgens het College aan de norm. “Hier wordt rekening gehouden met zogenaamde ontruimingstijden, deze hebben tot doel om verkeersdeelnemers die zojuist groen en geel hebben gehad in de gelegenheid te stellen het kruisingsvlak vrij te maken voordat een nieuwe verkeersstroom groenlicht krijgt. In feite is het een veiligheidsperiode waarin zowel de richting die groen/geel heeft gehad als de richting die groen gaat krijgen beide roodlicht hebben. Als de periode te kort duurt, kan de vereiste veiligheid in gevaar komen. Duurt deze te lang dan ondermijnt dit de efficiëntie en geloofwaardigheid van de verkeerslichtenregeling. Het is voorgeschreven om bij het ontruimen van het kruispunt veiligheidshalve uit te gaan van een lage snelheid voor verkeersdeelnemers die net groen hebben gehad (afrijsnelheid) en van een hoge snelheid voor verkeer dat groen krijgt (oprijsnelheid). Bij de berekening van ontruimingstijden is ook de lengte van het ontruimende voertuig van belang. De afrijsnelheid van voetgangers is 1 m/s en voor fietsers 4 m/s. “
Aanpassing 'om subjectieve veiligheid te vergroten'
“De afstellingen voldoen aan de norm en zijn veilig”, concludeert het College. “Wel snappen wij dat het soms onveilig voelt als je oversteekt en de auto’s gaan vlot daarna al rijden. Wij hebben met de Provincie overleg gevoerd en de ontruimingstijden zijn voor voetgangers en fietsers met 1 à 2 seconden verruimd. Hierdoor zal met name de subjectieve veiligheid toenemen.” (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Nu alleen de snelheid nog ,sommigen rijden als idioten .
Ze weten dat er op dat stuk niet gecontroleerd gaat worden.
Als Karin scholten hier ook nog werk van maakt dan hebben we Borne een heel stuk veiliger gemaakt