Ruim een maand geleden deed premier Mark Rutte een uitdagende oproep aan alle jongeren in ons land: ‘Denk mee over oplossingen om de coronacrisis goed door te komen!’ Een oproep die in Borne niet aan dovemansoren bleek gericht. Met vereende krachten (waaronder alle fractievoorzitters van de politieke partijen, wijkcoördinator, communicatieafdeling én beleidsmedewerker jeugd) werd ‘Borne beats corona’ ontwikkeld, een campagne die jongeren tot en met 20 jaar moet prikkelen ideeën aan te dragen hoe Borne, Hertme en Zenderen op een goede en inventieve manier met het coronavirus kunnen omgaan.
Zo is er een website vervaardigd (https://www.qwoot.nl/borne), prijkt het campagnebeeld op de led-schermen en op de sociale media en duiken inmiddels overal pinstekers op die de voorbijganger op de oproep moet attenderen.
Wat houdt Borne beats corona in?
Elke jongere, van 12 tot en met 20 jaar, wordt gevraagd zijn of haar idee via de website kenbaar te maken. Een idee dat betrekking heeft op de anderhalve meter bijvoorbeeld, maar het kan misschien ook wel veel breder en raakvlakken hebben met zaken als sociale contacten, boodschappen doen of uitgaan. “Niets is te gek”, aldus de werkgroep. “Laat alle remmen los, leef je uit en voel je niet beperkt door kosten of wat dan ook!”
De allerbeste ideeën worden beloond met een t-shirt met daarop het gedrukte campagnebeeld, plus een vermelding op de Wall of Fame van de website, een soort van ereplek. Na afloop van de campagne, op 15 augustus, mogen de tien besten hun idee pitchen bij de werkgroep. En wellicht kan het dan even later zelfs wel worden uitgevoerd. Goede ideeën die niet méér dan 250 euro kosten, kunnen overigens ook meteen al worden gehonoreerd. Na het insturen neemt de werkgroep dan direct contact op om samen een uitvoeringsplan te maken.
Boter bij de vis
En dat laatste werd dinsdagavond tijdens het Politiek Beraad alsnog aan de spelregels toegevoegd. Want hoewel de campagnekosten geen noemenswaardige bezwaren opleverden en daarvoor de blanco pagina van tienduizend euro wordt aangewend, waren het vooral Karin Scholten (GB90) en Arthur Lammers (Borne-Nu) die pleitten voor het ‘boter bij de vis-principe’. “Jongeren zijn nu eenmaal ongeduldig, die willen geen maanden wachten op het resultaat van hun inspanning”, zo beargumenteerden ze hun verzoek. Ook hielden ze, samen met Mieke Visser (SP) een pleidooi om de oorspronkelijke maximumleeftijd van 18 jaar op te schroeven naar 20. En ook daarin kon de werkgroep zich direct vinden. Waardoor de campagne die maandag van start ging nu echt in alle hevigheid kan losbarsten. (BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.