Al vanaf 2013 dubt de gemeente Borne over waar de eerste spooronderdoorgang, als begin van de oplossing voor het probleem van de spoorse doorsnijding met vijf gelijkvloerse overgangen, in Borne zou moeten komen. In 2014 werd de knoop doorgehakt. De tunnel zou moeten komen in de nieuw aan te leggen Verbindingsweg langs bedrijventerrein Molenkamp. Om twee redenen: door de tunnel aan de rand van Borne te plaatsen zou voorkomen worden dat verkeer het centrum in getrokken zou worden en bovendien was die Verbindingsweg mooi weer een deel van de randwegstructuur, die de knip in de N743 ter hoogte van de Bornsche Maten wellicht mogelijk zou kunnen maken. Voor dat laatste was het nog beter om de randweg maar helemaal om Zenderen te leggen, zodat regionaal verkeer helemaal niet meer door de gemeente zou komen, maar het zag er toen naar uit dat dat nog wel heel lang zou gaan duren.
Zo gezegd, zo gedaan. Plannen werden gemaakt, financiering was mogelijk door onder andere een flinke subsidie van het Rijk (16,6 miljoen) en een jaarlijkse verhoging van de ozb in Borne. Inmiddels is er aan voorbereidingen voor de weg bijna 2 miljoen uitgegeven van het totaal begrote bedrag van 26,5 miljoen.
Vloedbeltverbinding
Maar alles werd anders toen bleek dat de regionale randweg om Zenderen, voorlopig de Vloedbeltverbinding genoemd, veel sneller aangelegd kan worden dan gedacht. Zwolle en Den Haag staan erachter, omdat de weg de knooppunten Azelo en Buren kan ontlasten en het regionale verkeer dan van een ‘robuust onderliggend wegennetwerk’ gebruik kan maken. En dan kan het blijkbaar snel gaan.
Daarmee komt wel nut en noodzaak van de Verbindingsweg ter discussie te staan. Is die nog wel nodig en kan Borne dan niet beter een spooronderdoorgang aanleggen in of vlakbij de Oonksweg? Wellicht zelfs in de Azelosestraat? Of toch vasthouden aan die Verbindingsweg? Om dat te onderzoeken vroeg het College 50.000 euro aan de gemeenteraad dinsdagavond.
50.000 euro voor onderzoek
Een bedrag waarover GrLi/PvdA, D66, SP en VVD vielen. Jan de Vries (GrLi/PvdA): “Het doet ons de wenkbrauwen fronsen. Er zijn al zoveel onderzoeken geweest. We gaan ervan uit dat de eigen organisatie dit kan doen. Scheelt toch mooi weer 50.000 euro.” Maar volgens wethouder Martin Velten was het toch echt nodig. “Het onderzoek hoeft niet helemaal opnieuw, maar we kijken naar de huidige verkeerssituatie en gaan bovendien iets dieper.”
Haast
Op het proces staat wel tijdsdruk. “De subsidieverstrekkers hebben geen geduld meer. Anders staan we straks weer achteraan in de rij. Het is niet verstandig om dat te laten gebeuren.” Wachten tot helemaal duidelijk is waar precies die Vloedbeltverbinding komt, zoals Mieke Visser (SP) opperde, zou om die reden niet kunnen. “We gaan wel kijken hoe we in de pas kunnen lopen met de regionale randweg. Het zou mooi zijn als we iets eerder kunnen zijn met de spooronderdoorgang in Borne, maar niet veel eerder want dan zit Zenderen te lang met meer overlast.”
Andere aspecten
Misschien zou het subsidiegeld ook wel ingebracht kunnen worden als de bijdrage van Borne aan de Vloedbeltweg, vond Janssen. Die moet immers ook ergens over of onder het spoor. Mike de Boer (GB90) had gezien dat één van de varianten van de Vloedbeltweg langs het spoor loopt, met als eerste deel een traject dat wel verdacht veel op de Verbindingsweg lijkt. “Stel dat het dat wordt, dan is dat zeker van invloed op onze keuze”, meende hij. Martin Velten wist echter te melden dat het niet heel waarschijnlijk was dat de Provincie voor die spoor-variant zou kiezen. In antwoord op de suggestie van Janssen zei de wethouder: “De subsidiegelden zijn voor lokale oplossingen, niet voor regionale. Bovendien komt die spooronderdoorgang in de Vloedbeltweg waarschijnlijk helemaal bij het terrein van Twence te liggen.”
De gemeenteraad ging uiteindelijk unaniem akkoord met het onderzoek naar een alternatieve locatie voor de eerste spooronderdoorgang, met de aantekening dat VVD, GrLi/PvdA en D66 de 50.000 euro daarvoor niet nodig vinden. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Ooit is voorbij beste Sint!