Shared Space in de Nieuwe Kerkstraat lijkt, ook naar aanleiding van de artikel-39 vragen over de veiligheid, niet te werken zoals verwacht. Toch is Joachim Wissink, verkeersdeskundige bij de gemeente, niet ontevreden. Wel moeten er wellicht wat aanpassingen komen. Er wordt gekeken naar alternatieven, maar dat blijkt niet zo makkelijk.
In 2012 heeft Wissink, samen met IAA Architecten, een bureau met onder andere stedenbouw en landschap in haar portefeuille, een centrumplan opgesteld. Hierbij werd gekeken naar de inrichting van de Stationsstraat, de Grotestraat en de Nieuwe Kerkstraat. De laatste is vervolgens ingericht als Shared Space.
In het plan staan de afwegingen beschreven om de straten aan te passen. Een van de redenen om naar een andere indeling te kijken was het autoverkeer. “In de straten is veel autoverkeer aanwezig. De inrichting speelt hier in de huidige situatie nadrukkelijk op in. Dit zorgt ervoor dat de verblijfsfunctie van de openbare ruimte als geheel enigszins naar de achtergrond is verdwenen.”
Verblijven
En juist die verblijfsfunctie moest voor het centrum aantrekkelijker worden. “Het is natuurlijk een winkelstraat, en die uitstraling wilden we benadrukken”, aldus Wissink. “Mensen moeten er langer blijven, kunnen winkelen, en het niet zien als een van A-naar-B-straat.”
Door het plaatsen van de fietsenrekken, de bankjes en het weghalen van het trottoir moest het een meer welkome uitstraling krijgen. De weg zoals voorheen, met een vier meter brede rijbaan en een smal trottoir, zorgde voor weinig sfeer en een ongezellige ambiance. “Het is natuurlijk een centrumgebied. De weg moest minder om de auto gaan draaien.“ Met diverse belanghebbenden werd gesproken over de opties. Een inrichting als Shared Space kon op goedkeuring rekenen van ondernemers en centrumbewoners.
Het was belangrijk dat het centrum goed bereikbaar bleef, maar weggebruikers moesten minder het idee krijgen dat het een doorgaande straat was, en meer een verblijfsplek. “Over het algemeen is dit gelukt. We zijn tevreden over het concept. Ik weet zeker dat als het was gebleven zoals het was, er meer mensen zouden klagen over hoge snelheden en het moeilijk kunnen oversteken.” Sinds 2012 is de Nieuwe Kerkstraat een drukkere winkelstraat geworden, met meer winkelend publiek tot gevolg.
De inrichting als Shared Space is nadrukkelijk bedoeld om alle weggebruikers erop te wijzen dat men rekening met elkaar moet houden en de auto hier niet de dominante passant is. “Maar er zijn ook verbeterpunten”, geeft Wissink toe. Eén van die punten is het aanpassen van de maximum snelheid van de automobilisten. “De klachten die we krijgen gaan over de snelheid, 30 km per uur is te hard voor deze straat.” Dat wordt binnenkort ook aangepast naar 15, als er wordt overgegaan naar de erf-indeling. “Zelf zou ik er niet aan denken om in zo’n straat de maximale snelheid te rijden en misschien hebben we er ook niet goed over gecommuniceerd wat er van weggebruikers verwacht wordt.”
Nieuw centrumplan
Mogelijk volgen er meer aanpassingen als het centrumplan vernieuwd wordt. In het nieuwe centrumplan wordt gekeken naar alternatieven voor onder andere de verkeersinrichting. Dit centrumplan stond voor dit jaar op de planning. “Dat is door de actuele gebeurtenissen iets vertraagd, maar we willen er wel zo snel mogelijk mee beginnen.”
De alternatieven zijn echter niet allemaal ideaal. “Er zijn meerdere mogelijkheden, maar die vereisen aanpassingen op andere plekken in het centrum”, aldus Wissink. Een van de mogelijkheden is het autoluw maken van de Nieuwe Kerkstraat, waarbij laad- en losverkeer wel is toegestaan. “Dat is een optie waar we wel serieus over aan het nadenken zijn, maar dat is niet zomaar te realiseren.”
Hofstraat
Het aanpassen van het autoverkeer in de Nieuwe Kerkstraat zorgt voor een moeilijker doorstroom naar het centrum. Als de straat autoluw wordt gemaakt, zonder aanpassingen aan andere straten, is de toegankelijkheid van het centrum voor een deel van het centrum slecht. “We moeten eigenlijk boven het centrum gaan hangen, om te kijken welke andere routes er mogelijk zijn.”
Een optie is het aanpassen van de Hofstraat. “Dat zou een tweerichtingsweg kunnen worden, maar dat gaat ten koste van de parkeergelegenheid. Daar zullen ook weer mensen niet gelukkig mee zijn. Ook zou de rijrichting omgedraaid kunnen worden, maar dan wordt het op andere plekken weer drukker.” Kortom, veel mogelijkheden, maar met veel consequenties. “Het is moeilijker dan het lijkt. Helaas kennen we in Borne geen ringstructuur om het centrum. Het is afwegen van verschillende belangen.”
Participatie
Voor het nieuwe centrumplan zal ongetwijfeld weer een participatietraject opgestart worden. De verkeersdeskundige zal ook de meer dan 130 suggesties en opmerkingen op de open vraag in onze enquête meenemen. Veel respondenten suggereerden autoluw maken van de straat, maken zich zorgen over verkeersdeelnemers met een beperking en jonge kinderen. Verder veel opmerkingen over de maximum snelheid, gedrag en handhaving. Er kwamen ook diverse tips binnen die de fysieke inrichting op bepaalde punten in de straat zou moeten verbeteren. (Benthe Bronkhorst/BOP)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.