Net zoals bij alle horecazaken viel ook bij De Ster aan de Marktstraat zes weken geleden de deur voor onbepaalde tijd in het slot. Van het ene op het andere moment was het gebeurd met de koffie, de lunches en de high teas, en dus ook met de dagbesteding van de jonge medewerkers. “De klap kwam hard aan”, aldus Bernadet Wieffer. “De jongelui kunnen de sluiting soms moeilijk plaatsen en missen hun maatjes.” Vanaf komende dinsdag pakken ze voorzichtig de draad weer op met het bereiden en uitserveren van lunches die op werkdagen kunnen worden afgehaald.
‘Van goedemorgen tot welterusten’
Toch heeft Bernadet de afgelopen tijd niet stilgezeten. “We hebben de sluiting benut om onze ruimtes weer eens goed op orde te brengen en voorzieningen als plexiglas in het atelier te realiseren om straks, als het eenmaal weer mag, zo snel mogelijk met de cliënten aan de slag te kunnen.” Maar ook probeerden ze zoveel mogelijk met hen in contact te blijven. “Zo hebben we knutselpakketten gemaakt en rondgebracht, rond de paasdagen iets leuks bedacht en ook een speciale appgroep opgezet waarin ze onderling met elkaar contact kunnen houden. Heel schattig”, vertelt ze, “het gaat van goedemorgen tot welterusten en alles wat ertussen zit.”
Wat Bernadet tot op heden niet kon opvangen, was het contact van de medewerkers met hun gasten. Maar daar komt dus vanaf aanstaande dinsdag verandering in. Bernadet: “We beginnen dagelijks met een klein team dat afhaallunches gaat bereiden. Daarvoor hebben we een speciale pagina op onze website gezet, waarop bezoekers hun bestelling kunnen plaatsen, variërend van soepen en belegde broodjes tot salades en vers fruit. Maar ook muffins, brownies en zelfs high teas (inclusief speciale kartonnen etagères) behoren tot het keuzemenu."
Gastheer en gastvrouw
De bestellingen kunnen ’s morgens voor 11.00 uur telefonisch of online worden doorgegeven, waarna het tussen 11.30 en 13.30 uur kan worden afgehaald. “En ook hier hebben onze medewerkers natuurlijk een rol”, aldus Bernadet. Zo volgen klanten een speciale route om te kunnen voldoen aan de geldende voorschriften en de anderhalve meter te waarborgen. “Maar het belangrijkste van alles is dat onze cliënten elkaar weer zien, dat ze een wezenlijke taak hebben en hun rol van gastheer en gastvrouw, hoe beperkt ook, weer kunnen vervullen.” (AJ/BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.