In 2012 is de Nieuwe Kerkstraat in Borne ingericht als Shared Space, een gedeelde ruimte dus. En ondanks de gewenning van acht jaar wil het gemopper over de veiligheid voor automobilist, fietser en voetganger maar niet verstommen. Alle reden dus voor BOP, het Borns Onderzoek Platform, te proberen de vinger op de zere plek te leggen. Hoe breed wordt dit gemopper gedragen, wat is de essentie en filosofie achter Shared Space en hoe verhoudt een en ander zich tot de huidige situatie in de Nieuwe Kerkstraat?
In dat kader heeft het onderzoeksteam onder meer gesproken met het Kenniscentrum Shared Space en ook heeft ze haar licht opgestoken bij andere gemeenten in ons land waar het concept is ingevoerd. Over de uitkomsten daarvan hopen wij je de komende tijd meer te vertellen. Ook vroegen wij via een enquête, die werd uitgevoerd door de Universiteit Twente, je mening over de situatie in Borne. De eerste resultaten daarvan zijn nu bekend.
De enquête werd uitgevoerd in de periode tussen 27 maart en 6 april. In totaal reageerden er maar liefst 739 mensen, een enorme response dus. Daarvan hebben er 649 de vragen volledig beantwoord, een representatief aantal.
Wie zijn de ondervraagden?
Van de 649 mensen die de vragen invulden, waren er 415 (64%) vrouw, 227 (35%) man en van zeven was het geslacht onbekend. Qua leeftijdsopbouw bleek 3% jonger dan 20 jaar, 14% was tussen de 20 en 29 jaar, terwijl 24% van de ondervraagden tussen de 30 en 39 jaar waren. De overige leeftijdscategorieën en percentages waren 40-49 jaar (14%), 50-59 jaar (20%), 60-69 jaar (14%), 70-79 jaar (7%) en de 80-plussers (1%).
Op de vraag ‘Hoe ervaart u de verkeersveiligheid in de Nieuwe Kerkstraat?’ is als volgt geantwoord:
Dit betekent dus dat zo’n driekwart van de respondenten de verkeerssituatie in de Nieuwe Kerkstraat in Borne als (zeer) onveilig ervaart.
Tevens is aan de respondenten gevraagd op welke momenten zij de Nieuwe Kerkstraat voornamelijk bezoeken. Indien we de bezoektijd van de Nieuwe Kerkstraat koppelen aan het veiligheidsgevoel dan ontstaat het onderstaande beeld:
Over het algemeen wordt de Nieuwe Kerkstraat als (zeer) onveilig ervaren. Na 18.00 uur neemt het onveiligheidsgevoel enigszins af, dit is met name het geval op vrijdagen en zaterdagen. Er is ook gevraagd naar het gebruik op zondag, alleen waren er te weinig respondenten die op zondag gebruik van de straat maken om hier betrouwbare uitspraken over te kunnen doen.
Tot slot vroegen we de ondervraagden naar de wijze van vervoer: als voetganger, als fietser, of als automobilist/motorrijder en we koppelden dit aan de veiligheidscriteria. Dat leverde het volgende overzicht op:
Indien we het veiligheidsgevoel splitsen naar vervoermiddel zien we dat alle verkeersdeelnemers de Nieuwe Kerkstraat als (zeer) onveilig ervaren. Dit gevoel is het grootst voor voetgangers en fietsers, maar ook de meerderheid van de automobilisten ervaart de straat als (zeer) onveilig.
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.