Maandag wordt er gestart met het asfalteren van de Burenweg en Tichelkampweg. Niets bijzonders zou je zeggen, maar schijn bedriegt. Het is geen gewoon asfalt wat over 5.000 vierkante meter wordt aangebracht, maar het innovatieve en duurzame zogenaamde Grasfalt, waarbij een deel van het traditionele bindmiddel bitumen, een aardolieproduct, is vervangen door lignine uit olifantsgras.
Door het gebruik van lignine in plaats van bitumen kan er op lagere temperatuur asfalt worden gemaakt en wordt er 20 procent CO2 bespaard in het productieproces. Daarnaast neemt het olifantsgras tijdens het groeiproces tot vier keer meer CO2 uit de lucht op dan bos. Door de toepassing van Grasfalt wordt op de Tichelkampweg en Burenweg zelfs 100,14 ton meer CO2 opgenomen dan er tijdens het productieproces van het asfalt wordt uitgestoten.
Lignine uit olifantsgras
Aannemer NTP is voor de ontwikkeling van het duurzame asfalt een samenwerking aangegaan met de start-up Miscancell. Jeroen Buijs, projectleider ontwikkeling, advies en kwaliteit van NTP legt uit: “Bitumen wordt gebruikt als een soort lijm om het zand en de steentjes in asfalt bij elkaar te houden. Het is een product uit aardolie, dat uiteindelijk eindig is. We moeten op zoek naar alternatieve en herbruikbare bronnen.” Lignine komt in alle planten voor. “Het is na cellulose de meest voorkomende organische stof op aarde.”
Experimenten met lignine in asfalt zijn niet helemaal nieuw. Tijdens de oliecrisis in de jaren ’70 keek men ook al naar het alternatief, maar tot grootschalige productie kwam het niet. Met de huidige doelstellingen voor een circulaire economie komt de grondstof weer opnieuw in beeld. Olifantsgras groeit vier meter per jaar en kan jaren groeien zonder toevoeging van kunstmest. Omdat het gras ook nog eens tijdens de groeifase zoveel CO2 uit de lucht opneemt is het een ideale kandidaat om lignine van te oogsten.
Borne is volgende stap in proeffase
Her en der zijn er in het land wat proefvakken aangelegd, voornamelijk fietspaden. “Dat heeft er ook mee te maken dat we het asfalt nog niet grootschalig kunnen produceren. Er zijn nu plannen om een fabriek op te zetten.” Het asfalt in Borne is weer een stap verder in de proeffase. Ook op het terrein van de Universiteit Twente wordt binnenkort een doorgaande weg met het Grasfalt geasfalteerd. NTP zal in Enschede en Borne de wegen zorgvuldig blijven monitoren. “We zijn er eigenlijk wel van overtuigd dat het Grasfalt zich beter zal houden dan het traditionele asfalt, maar we kunnen het nog niet aantonen.”
Het Grasfalt ziet er niet veel anders uit dan het normale asfalt. Het schijnt alleen een beetje anders te ruiken. “Ik zeg altijd dat het naar barbecue ruikt. Maar je moet er wel voor op je knieën en met je neus op het wegdek om het te ruiken hoor!” (AJ/DdG)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.