Om een fatsoenlijk geluid uit een trompet of bariton te krijgen is zo eenvoudig nog niet. Dat ervaren leerlingen van basisschool ’t Oldhof deze dagen. Lippen strakker, of juist losser, houding, ritme… het valt niet mee. En toch is er zowaar na slechts twee lessen al een best wel herkenbaar ‘Mieke is een lammetje’ te horen. ’t Oldhof is de tweede school binnen de gemeentegrenzen die bezig gaat met het project ‘Orkest in de klas’. De St. Aegidius had vorig jaar de primeur.
Leerlingen in de groepen vijf tot en met acht krijgen allemaal een instrument te leen en oefenen een aantal weken onder leiding van ervaren muzikanten. De grote finale is een heus concert, waarbij ook de jongere leerlingen hun muzikale kunnen zullen etaleren. Voor de meeste leerlingen is het de eerste kennismaking met een muziekinstrument, dat ze gedurende het project ook mee naar huis mogen nemen. De kinderen reageren enthousiast. “Het is heel leuk. Iets heel nieuws en ik vind het wel grappig”, vertelt Aniek, die de bariton onder de knie probeert te krijgen. Klasgenoot Tom is het met haar eens. “In het begin is het wel even wennen, hoor. Best moeilijk om die verschillende noten te leren, maar het is heel leuk.” Thuis wordt er ook flink doorgeoefend door beiden. “Ik moet alleen mijn buren nog even inlichten. Misschien vinden ze het niet zo leuk.”
Muzikale ontwikkeling
Het was Koningin Maxima die zich al in 2011 sterk maakte voor de muzikale ontwikkeling van kinderen. Mede door haar inzet ontstonden programma’s als Kinderen maken muziek en Muziek in de klas. De nieuwste loot is Orkest in de klas, waarbij muziek maken in groepsverband het uitgangspunt vormt. Een grote rol is daarbij weggelegd voor plaatselijke orkesten. In Hertme was het muziekvereniging St. Gregorius, bij ’t Oldhof de Bornse Harmonie.
Docenten Stefan Leushuis en Kaylee Tijhof zijn enthousiast. “Hier op school was het aantal leerlingen dat een instrument bespeelt op één hand te tellen. Dit project laat iedereen kennis maken met muziekinstrumenten en maakt ze enthousiast voor muziek.” De kleutergroepen krijgen de komende weken algemene muzikale vorming van een vakdocent, in de groepen drie en vier wordt blokfluitles gegeven en in de hogere klassen dus het project Orkest in de klas. En zo is de hele school de komende tijd aan het muziek maken. “De kinderen reageren super enthousiast! Het zou mooi zijn als we dit structureel konden maken.”
Talentjes
Marcel Bergboer van de Bornse Harmonie: “Op deze manier komen alle kinderen in contact met muziek maken en een instrument bespelen. De meesten vinden het heel leuk en krijgen de kans er verder iets mee te doen.” Bijvoorbeeld bij de Bornse Harmonie. “Ja, het mes snijdt aan twee kanten in dit project.” Jonge aanwas is voor iedere muziekvereniging belangrijk. En er zitten talentjes bij. “Het gaat om het plezier van muziek maken, maar een aantal komt zeker een heel eind. Een koperinstrument is lastig hoor, maar je merkt dat sommigen er nu al een heel mooi geluid uitkrijgen.” (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Daarna een cursus "Dans in de klas"?
M.m.v. Cladans en Danceworkx?