Wie deze week de bibliotheek in het Kulturhus binnenloopt, kan er bijna niet omheen: er is een heuse fabrieksopstelling gebouwd. Met deze opstelling wordt aan alle leerlingen uit de bovenbouw van de scholen in Borne, Zenderen en Hertme uitgelegd wat procestechniek is. En het wordt niet alleen uitgelegd, ze mogen er ook zelf mee aan de slag!
Begeleid door een tweetal medewerkers van Tetem uit Enschede kunnen de leerlingen ervaren hoe het is om in de procestechniek te werken en wat procestechniek is. Het is groep 6A van basisschool ’t Iemnschelf die deze keer aan de slag gaat. Het hele project wordt overigens mogelijk gemaakt door een aantal grote techbedrijven. Na binnenkomst wordt aan de leerlingen uitgelegd wat zij gaan doen. Zij krijgen verschillende rollen toebedeeld: procesoperator, sorteerder, vuller en controleur. Zo veel mogelijk mogen zij zelf een rol kiezen, maar om een juiste keuze te maken wordt er eerst verteld wat de verschillende beroepen inhouden.
De praktijk
De in het klein gebouwde ‘fabriek’ moet ervoor zorgen dat er doosjes gevuld worden met knikkers van verschillende kleuren en in verschillende hoeveelheden. De procesoperators staan achter een monitor waarop zij het hele proces kunnen volgen. Zij zijn het die de medewerkers op de andere stations in de fabriek aansturen. Op het scherm zien ze als er iets fout dreigt te gaan en proberen dat te voorkomen met opdrachten aan de anderen, zoals ‘doosjes bijvullen’ of ‘knikkers bijvullen’. De sorteerders zorgen ervoor dat op hun station het sorteerproces ongestoord door kan gaan en dat de machine niet ‘droog’ komt te staan. Mochten zij te laat zijn met bijvullen van knikkers dan zullen de procesoperators hen tijdig daarop attenderen.
De vullers moeten ervoor zorgen dat er op het volgende station in de opstelling telkens voldoende bakjes in de machine klaarstaan. De gesorteerde knikkers rollen vanuit de sorteermachine in die bakjes. Is de juiste hoeveelheid bereikt, dan schuift het bakje door naar de controleurs. De controleurs staan aan het einde van het proces. Zij tellen na of er voldoende knikkers in de bakjes zitten en of die van de juiste kleur zijn. Om dat ook achteraf te kunnen controleren hebben zij een kwaliteitslog sheet waar de beoordeling van ieder bakje op wordt genoteerd.
Afsluiting
Nadat de beschikbaar gestelde tijd is verstreken komen alle leerlingen weer bij elkaar. Dan worden de resultaten van de controleurs vergeleken met datgene wat de machine zelf heeft gerapporteerd aan de procesoperators. Deze keer zit daar een klein verschil in. Eén van de leerlingen was daar wel blij mee. Want “gelukkig blijft de mens nog nodig en kunnen machines niet alles wat wij kunnen!” (HvR)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.