In 2014 werd besloten regelmatig een verkeersonderzoek te houden om te kunnen onderzoeken hoe verkeerstromen zich in en rondom de gemeente Borne ontwikkelen en welke positieve en negatieve invloeden er zijn van infrastructurele ingrepen. Aanleiding voor de monitoring van verkeerstromen was de vaststelling van de Totaalvisie, die onder andere als doel heeft al het verkeer dat niets in Borne te zoeken heeft vooral buiten de kern te houden. Vooraf worden er inschattingen gemaakt over de gevolgen van ingrepen in de wegenstructuur, met de kentekenmetingen kan iets gezegd worden over de daadwerkelijke effecten.
Verkeersintensiteit
In oktober 2016 vond de eerste meting plaats, in mei dit jaar de tweede. Belangrijk verschil tussen 2016 en 2019 is de aanleg van de Zuidelijke rondweg. Als gevolg van die weg blijkt het verkeer op de Europastraat afgenomen te zijn met 29 procent. Verkeer met een herkomst of bestemming in Borne kiest nu vaker de route Jupiterstraat – Steenbakkersweg – Zuidelijke rondweg om naar de snelweg te gaan en vanuit de Bornsche Maten en Hengelo wordt ook vaker de Zuidelijke randweg gekozen. De verkeersintensiteit is behoorlijk toegenomen op de Bornerbroeksestraat en de Deldensestraat (resp. 44 en 21 procent). Oorzaken daarvoor worden gezocht in de dagelijkse files op de A35, waardoor verkeer een alternatieve route zoekt. Opvallend is de afname van verkeer op de Albergerweg (daling van 11 procent). Het zou te maken kunnen hebben met het feit dat automobilisten genoeg hebben van de lange files daar er eerder een weg via Almelo zoeken richting snelweg.
Doorgaand verkeer
Middels kentekenregistratie kan gekeken worden naar herkomst en bestemming van verkeer en kunnen er conclusies getrokken worden over de functie van een weg. Rijdt er veel doorgaand verkeer of wordt deze juist veel gebruikt door verkeer dat een herkomst en/of bestemming heeft in Borne? In Zenderen is dat percentage doorgaand verkeer hoog: vanuit Almelo 44 procent en vanuit Albergen 56 procent. Verkeer dat met een rondweg om Zenderen uit het dorp gehouden zou kunnen worden.
Een stukje verderop op de N743 in Borne is het percentage doorgaand verkeer lager en heeft het merendeel van het verkeer een relatie met de gemeente Borne (komt ervandaan of moet er zijn). Verkeer dat ergens anders binnen de gemeente Borne z’n weg moet zoeken als er ooit een knip ter hoogte van de Bornsche Maten komt. Op de Oonksweg is slechts 1 op de 5 motorvoertuigen te bestempelen als doorgaand verkeer en de Oonksweg wordt daarom gezien als een weg met vooral een belangrijke lokale functie.
De bedoeling is om opnieuw kentekenonderzoek uit te voeren nadat de Verbindingsweg is aangelegd. Als deze er komt. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.