‘Eindelijk weer ruimte in de begroting’, was de kop van een artikel van oktober 2016. Toen liet de meerjarenbegroting een voordelig saldo zien van 1,8 miljoen over vier jaren, tot en met 2020. Nu in 2019 is de situatie compleet anders en moet er fors bezuinigd worden, maar in 2016 heerste er voorzichtig optimisme en was er weer ruimte voor investeringen. Uit die tijd stammen de plannen voor de aanpassing van de spoorwegovergang van de Deldensestraat. Niet eens zo gek duur, want door allerlei bijdragen van Rijk en Provincie bleef er nog maar iets minder dan een half miljoen over voor de gemeente om bij te dragen.
Keuze voor verbreding
De aanpassing van de spoorwegovergang aan de Deldensestraat is de ‘derde stapsteen’ in de Totaalvisie, een langetermijnvisie op de infrastructuur, waarin onder andere oplossingsrichtingen aangegeven worden om de veiligheid en leefbaarheid met betrekking tot de vijf gelijkvloerse kruisingen met het spoor te verbeteren. Voor de Deldensestraat werd gekozen voor een verbreding van de overgang, met gescheiden stromen gemotoriseerd en langzaam verkeer.
Vrijliggende fiets- en voetgangerspaden
Gedurende de herfstvakantie werd er de klok rond gewerkt om de treinbeperkingen op het traject zo kort mogelijk te laten duren. Inmiddels is het spoor weer in gebruik, kan men ter plekke het spoor weer over en zijn aanpassingen aan de toegangswegen afgerond. Fietsers en voetgangers kunnen voortaan ongestoord door ander verkeer het spoor passeren. De verbreding kon gerealiseerd worden op gronden van de gemeente en Prorail. Het was niet noodzakelijk om particuliere gronden voor het project te verwerven.
‘Knap stukje engineering’
Joachim Wissink, beleidsmedewerker verkeer en vervoer bij de gemeente Borne, is uiterst tevreden over het verloop van de werkzaamheden en met name de samenwerking tussen aannemers voor spoor en weg. “Knap hoe ze alles onder zo’n tijdsdruk hebben afgerond, ondanks dat er meer werk aan de kabels en leidingen was dan vooraf voorzien.” Op de ovonde is meteen de fietsroute vanaf het station aangepast, zodat er ook voor fietsers een duidelijke ‘rotonde-structuur’ ontstaat. Daarmee zou de veiligheid van fietsers op de ovonde verbeterd worden. (AJ/DdG)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.