Kinderen hoefden zich deze dinsdag van de herfstvakantie niet te vervelen. Er was genoeg te doen. Voor ieder wat wils.
Borduren, naaldvilten en origami in het Bussemakerhuis
Na een rondleiding langs de tijdelijke expositie ‘Langdradig? Steekhoudend!’ waar moderne en oude ambachtelijke kunstvormen worden getoond, starten elf meisjes en één jongen. In groepjes van vier buigen ze zich over de materialen. Karlijn en Danique kiezen ervoor om hun naam met steken op een schilderijlijst over te brengen. Bekende kunstenaars zoals Rob Scholten hebben deze nieuwe kunstvorm sinds een aantal jaren ook ontdekt. Rijswijk benadrukt: “Borduren is uit het hoekje van truttigheid gehaald.” Karlijn en Danique vertellen: “Op school hebben we nog nooit geborduurd. Wel een keertje op de buitenschoolse opvang. Op school werken we met 3 D. We hebben laatst iets gemaakt van papier-maché.”
Aan de andere tafel liggen voorbeelden van boekenleggers. Sanne kiest ervoor om een boekenlegger met steekjes te versieren. “Omdat ik veel boeken heb en veel lees.” In een andere ruimte van het museum begeleiden vrijwilligers de kinderen bij het maken van een wereldbol en kraanvogels. Hier maakt de jeugd kennis met de technieken naaldvilt en origami.
Annet Rijswijk hoopt dat de jongeren enthousiast zijn geworden en nieuwsgierig worden naar meer toepassingen. Dit illustreert ze middels foto’s van moderne werkstukken. Voor de nieuwsgierige ouder en overige volwassenen is er een workshop borduren in november.
Sport en bewegen
In ’t Wooldrik ondertussen konden de sportievelingen onder de kinderen zich uitleven. Zo’n 165 kinderen stonden iets na tienen op de stoep van het sportcomplex, te popelen om hun energie kwijt te kunnen in sport en spel. Twee uurtjes lang werd er naar hartenlust gedanst, gehockeyd, gekorfbald, gevolleybald, gevoetbald, gebuiteld, gesprongen, enzovoort, enzovoort.
De buurtsportcoaches, stagiaires van het ROC en de begeleiders van de deelnemende sportverenigingen hadden de grote schare enthousiastelingen strak onder controle, want om de zoveel minuten werd er gewisseld, zodat ieder kind bij zijn of haar favoriete onderdeel kwam. Voor de één was dat dansen, de ander leefde zich helemaal uit op het freerun parcours en de derde vond gewoon alles leuk.
Virtual reality in Kulturhus
Vanmiddag was er twee keer voor een twaalftal basisschoolleerlingen plaats om een workshop over virtual reality te volgen. Dat hadden veel meer plaatsen mogen zijn, want de belangstelling was enorm groot.
De begeleiding van de workshops was in handen van een tweetal dames, die dat deden vanuit Tetem in Enschede. In de hightech workshops leren de kinderen eerst om een virtuele wereld te bouwen. Per tweetal waren een laptop en een VR-bril beschikbaar. Daarop leerden deze kinderen, tot 10 jaar, welke soorten werelden, en welke voorgeprogrammeerde voorwerpen, dieren en gebouwen er allemaal beschikbaar zijn. Kinderen ouder dan 10 jaar, daarvoor was de tweede workshop, leren ook zelf interactieve objecten te programmeren.
Na de instructie gingen de kinderen met veel enthousiasme aan de slag. Leuk was om te zien dat er hele verschillende keuzes werden gemaakt: steden, zeeën en zelfs een dierentuin. Lieke, het enige meisje, had voor die laatste gekozen. De dierentuin was gevuld met zowel hedendaagse als prehistorische dieren. Het was mooi om te zien hoe die dieren bewogen. Ingeperkt tussen allemaal bomen en ander groen waren zij in de virtuele wereld goed bereikbaar en met de VR-bril op waande je je tussen de dieren in. Dat was een hele bijzondere ervaring. De kinderen vonden het allemaal een zeer attractieve en leerzame workshop. (YD/HvR/AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.