Ontwikkelplan weer stapje verder
GEBIED TUSSEN GROTESTRAAT-NOORD EN OUDE ALMELOSEWEG KRIJGT VORM

Ontwikkelplan weer stapje verder

In het voormalige scoutinggebouw aan de Esstraat werd donderdagavond de (voorlopige) Ontwikkelvisie gepresenteerd voor het gebied tussen de Grotestraat-Noord en Oude Almeloseweg. De visie, “of beter gezegd: het ontwerp hiervoor”, aldus wethouder Michel Kotteman, is het resultaat van meerdere inloop- en informatiebijeenkomsten met gemeente, ondernemers en omwonenden, waarin op hoofdlijnen de toekomstige ontwikkeling in kaart is gebracht.

 

Zo’n 35 belangstellenden gaven gehoor aan de uitnodiging om hierbij aanwezig te zijn. Bram Nieuwenhuis, stedenbouwkundige van Buro Ontwerp & Omgeving, dat het proces begeleidt, lichtte aan de hand van diverse tekeningen en schetsen de plannen toe (de tekening rechts is hier te downloaden).

 

”Daarbij hebben we zoveel mogelijk rekening gehouden met de suggesties en opmerkingen uit voorgaande sessies”, zo zei Nieuwenhuis. Al moest hij toegeven dat veel zaken nu eenmaal niet anders konden, bijvoorbeeld vanwege de bestaande structuur van Oude Almeloseweg en Von Bönninghausenstraat als het gaat om aan- en afvoer van vrachtverkeer.

 

Parkeren en verkeersafwikkeling

En toch bleef het parkeren en de verkeersafwikkeling de gemoederen donderdagavond bezighouden. “Waarom geen doorsteek maken tussen De Höfte en Oude Almeloseweg?”, zo klonk het. Nieuwenhuis gaf daarop aan dat men overweegt twee woningen aan te kopen zodat een eventuele afwikkeling van het vrachtverkeer mogelijk wordt tussen De Höfte en Von Bönninghausenstraat.

 

“Meer parkeerplaatsen betekent minder groen. En dat is wat we niet willen!”, zo zei een ander. “Maar het groen speelt juist een heel belangrijke rol in het nieuwe gebied”, zo pareerde Nieuwenhuis. “Daar besteden we veel aandacht aan, zowel aan de randen alsook bijvoorbeeld aan de Esstraat die nu vooral versteend is en door een andere, meer efficiënte inrichting veel leefbaarder wordt.” Toch beloofde Nieuwenhuis de opmerkingen allemaal ‘nog eens mee te nemen’ en waar mogelijk in de definitieve Ontwikkelvisie te verwerken. Daarna wordt het nog eens ter inzage gelegd, waarna het in het eerste kwartaal van 2020 door de gemeenteraad moet worden vastgesteld. “Er is dus nog geen man overboord”, aldus Kotteman. (BM)

 

Zie ook onze eerdere berichten:

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Ron Hartman — 14 okt 2019
@hesje: Je kunt aan de constructie denken zoals in Almelo. Tot 10 of 11 uur mag je er halen en brengen. Daarna alleen voetgangers (ongeveer)
Lichtgeel hesje — 14 okt 2019
Autovrij maken zullen de aanliggende bedrijven vast ook een goed plan, maar niet heus. De aan- en afvoer van producten is dan namelijk niet meer mogelijk voor deze zaken, omdat er geen vrachtwagens meer mogen komen. Misschien is het een goed idee dat fietsers en voetgangers op dit stuk rijbaan zich er ook eens van bewust worden dat er ook nog auto's door de Nieuwe Kerkstraat rijden, Voor de goede orde: de Nieuwe Kerkstraat is een rijbaan lokale weg en geen voet- of fietspad. Laat een ieder zich dan ook hiernaar gedragen.
Ron Hartman — 12 okt 2019
Ik snap dat wel en foeter nog altijd als mijn partner naar Deterd of Velthof wil en sluip-door deze wandelpromenade neemt. Betaald parkeren bij Appie en de betaalautomaten op de plaats van de huidige paaltjes zetten naast Rensink, levert een mooi 1 richtingbeeld op. Jammer dat dat nooit bespreekbaar was, maar het levert ons dorp rond en op de Koem, veel rust als het parkeerterrein ook 1 richting wordt. Uit via de Bleek.
Lichtgeel hesje — 12 okt 2019
En nog steeds is niet duidelijk waarom de Nieuwe Kerkstraat in dit verhaal autovrij gemaakt zou moeten worden. Krijg dan ook sterk de indruk dat iemand hier iets te voorbarig is geweest en dit niet goed heeft doordacht. Gevalletje auto-pesten??
Ron Hartman — 12 okt 2019
Die fietsroute langs Sancta Maria komt er wel een keer. Het pand van Sancta Maria zal tzt beslist worden aangebouwd/doorgetrokken richting het Klooster. Immers; de huidige bewoners moeten daar weg omdat het niet meer is te renoveren? Kwestie van het gewenste onderzoeksrapport laten maken.
Arnold Vrieling — 12 okt 2019
@ Rien Mertens: Sancta Maria is eigendom van Welbions en dus privétererrein, geen openbare weg. Poortje hoort dus dicht en blijft dat ook, dat is de afspraak met o.a. de gemeente. Met de fiets dus even langs de Klippenweg. m2BF
McHak — 12 okt 2019
Ik lees dat de Heilige Koe nog steeds belangrijk wordt gevonden. Toekomstbestendig is die gedachten niet. Het gaat om veel geld wat voor de komende 40 jaar wordt geinvesteerd; Dan is het weer eens afgeschreven/ afbetaald. Over 30jaar moet het klimaatakkoord van Parijs ( 2050) worden gehaald. Zal dat met stenen lukken of met groen? Die Heilige Koe mag ook in een weiland grazen. Stel je eens voor; de rijbaaan van de Oude Almeloseweg in gras uitgevoerd!
Ongemakkelijke vriend — 11 okt 2019
Lokale rechtse politiek (elders) in Nederland snapt het, in sommige Amerikaanse steden snapt men het zelfs: Eerst wandelen, dan fietsen en OV en dan pas auto's is de juiste volgorde.
Maar in Borne gaat het steeds over (meer) parkeerplaatsen en wegen, die dan weer meer van deze onhandig grote opstoppers met hun vervuiling aantrekken ...
Yvonne — 11 okt 2019
Ik krijg steeds vaker het gevoel dat Borne West er maar bij hangt. Vanaf die kant wordt het centrum met de auto moeilijker te bereiken (lastig voor de minder validen onder ons). Daarnaast wordt er in en aan de wijken weinig gedaan, maar worden er mogelijk wel een stel windmolens opgedrongen vlakbij de woonwijk (zie ander bericht).
Bartjens — 11 okt 2019
De paaltjes bij de Hof van Knuif weghalen en zie hoe fraai dan de toegang naar het parkeerterrein bij Appie is.
Lichtgeel hesje — 11 okt 2019
De Nieuwe Kerkstraat autovrij maken? Te zot voor woorden! Het hele gebeuren in dit ontwikkelplan speelt zich toch af rondom de Oude Almeloseweg? Het ambtelijke apparaat in Borne is weer lekker bezig!!
Rien Mertens — 11 okt 2019
Fietsers komen in het plan niet voor, opmerkelijk. Toch zijn er mooie doorgangen, zoals van Grote straat langs de Plus naar de dokterspost in het Dijkhuis. En een hele mooie langs Sancta Maria richting het NS station, even permanent het hekje open laten.

Johan Meijer in gesprek met James Keuben

'De Drijfveer’ vormt de veelzeggende naam van het praatprogramma op BorneBoeit....
25-12-2024

Onzekerheid voert de boventoon

Hoe kijken de in Borne wonende mensen met een Syrische achtergrond aan tegen de val van Assad en...
22-12-2024

Borne actualiseert APV

De gemeente Borne presenteert een vernieuwde versie van de Algemene Plaatselijke Verordening...
19-12-2024

Ongeval Bornerbroeksestraat/Vaaltweg

Tegen 18.00 uur ontvingen de hulpdiensten een melding van een ongeval op de kruising...
17-12-2024

Leerlingen Twickelcollege Borne werken samen...

Alle 290 leerlingen van het Twickelcollege in Borne zijn deze week gedurende drie dagen aan het...
17-12-2024

Spoorbomen in Borne blijven gesloten: oorzaak...

Verkeersgebruikers die een van de vijf spoorwegovergangen in Borne willen oversteken hebben te...
13-12-2024