Aan de Hedeveldsweg in Hertme staat sinds zondag een ‘eitomatiek’ op het erf van Pluimveebedrijf Jannink-Schabbink. De eerste klanten wisten de weg al te vinden en trokken een doosje kakelverse, biologische eieren uit de muur in het tuinhuisje bij de boerderij. Het fenomeen is niet helemaal nieuw. Her en der in den lande verschijnen op boerderijen automaten, die vooral bekend zijn van de kroketten en andere snacks, maar dan met verse producten van het land. “Hier in de omgeving zijn we wel één van de eersten”, denken René en Rian Jannink.
Ecologische footprint
De rechtstreekse verkoop past in de tijdgeest vinden ze. “Steeds meer mensen hebben het over de ‘ecologische footprint’. Daar kun je van alles van vinden, maar het is inderdaad zo dat onze eieren eerst per vrachtwagen naar Wehl gaan, vervolgens naar de distributiecentra van de supermarkten en van daar per vrachtwagen bij wijze van spreken naar de supermarkt in Borne. Daar worden steeds meer mensen zich bewust van. En bovendien is een ei in de supermarkt in het gunstigste geval een week oud. Hier zijn de eieren hooguit twee dagen oud en dat proef je wel.”
Bij de ouders van Rian, in de naastgelegen museumboerderij Erve Daggel, was altijd al rechtstreekse verkoop van de eitjes. “De eieren stonden gewoon bij ma in het gangetje. Het heeft altijd goed gelopen. Was ook heel romantisch, maar je merkt toch dat niet iedereen zomaar naar binnen loopt. Je komt wel bij mensen thuis en dan ga je ook niet zomaar weg. Tenminste niet in Twente.” Vader Herman overleed vorig jaar en moeder Truus komt op leeftijd. Hoewel ze de aanloop zal missen was het ook voor haar wel tijd om de verkoop van de eieren aan huis te stoppen. “Ik vind het wel goed zo”, zegt ze. “De aanloop naar de museumboerderij blijft toch wel.”
Plannen voor bezoekersruimte
Op termijn willen Rian en René meer lokale producten in de automatiek verkopen. “Lokale streekproducten. Misschien wel aardbeien van de Manderveense Aardbei, ik noem maar wat. Of appels uit de boomgaard.” In dat kader past ook het voornemen om een bezoekersruimte bij de boerderij te bouwen. “Met een veranda, uitkijk over de kippen en voor educatie”, wordt er hardop gedroomd.
Twee jaar nu beschikt het bedrijf over een vrije uitloop voor de kippen. Het levert veel belangstelling en waardering op. “Omdat de kippen buiten lopen is het veel zichtbaarder wat je doet. En dat is ook belangrijk. Mensen staan tegenwoordig veel verder van het voedsel af dan vroeger. Door informatie te geven en een eerlijk verhaal te vertellen is er zoveel te winnen.”
Dat bleek wel tijdens de open dag, die samen met melkveebedrijf Huiskes-Beltman en varkensbedrijf Bruns werd gehouden. Het was gigantisch druk en vooral ook een leuk uitje voor het hele gezin. “Er komt zeker een herhaling van die open dag, maar ondertussen kunnen mensen zeven dagen in de week gewoon lekker op de fiets even een frisse neus halen en de eitjes bij ons halen, de melk bij de melktap van Huiskes-Beltman en wie weet op termijn de aardappelen, appels, aardbeien, jam en noem maar op. Dat is toch prachtig?”
De eitomatiek is geopend van zonsopgang tot zonsondergang. Er kan met muntgeld betaald worden en de automaat wisselt ook briefjes van 5 en 10 euro. (AJ/BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.