Ruim een maand geleden stelde Karin Scholten (GB90) het College van B&W vragen over de fietsoversteken aan de N743. Dit naar aanleiding van het feit dat opnieuw een van de hekwerken in de kreukels werd gereden. ‘Hoeveel aanrijdingen zijn er al geweest?’, zo vroeg ze. ‘Kan de reparatie niet sneller en zijn er aanpassingen mogelijk die de veiligheid vergroten?’
In haar antwoord meldt het College dat er zich de afgelopen vijf jaar twaalf keer een ongeval heeft voorgedaan, waarvan één met lichamelijk letsel. Al deze ongevallen hebben plaatsgevonden bij de oversteek ter hoogte van de watertoren. Het op deze oversteek geplaatste hekwerk is inmiddels vier keer vervangen. En omdat het op maat gemaakte constructies zijn, zit er een wachttijd op van 1,5 à 2 maanden.
In het vervolg van haar antwoord geeft het College aan op dit moment in gesprek te zijn met de Provincie om tot een veiliger situatie te geraken. Zo overweegt zij -omdat veel ongevallen in het donker plaatsvinden- extra openbare verlichting bij de oversteken te plaatsen. Een tweede aanpassing zou een verdere uitbreiding van de bestaande hagen langs de N743 kunnen zijn, waardoor de weg visueel meer wordt versmald en de gereden snelheid zal verlagen. En ten slotte schrijft het College met de Provincie in overleg te zijn over de N743 ‘als het gaat om geluid en doorstroming’. (BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
De hele stikstof discussie heeft hier niets mee te maken, dan kun je ook stellen dat elektrische auto's hier met 80 km/h mogen rijden zoals vroeger. Lijkt me er dan niet veiliger op worden voor de fietsers.