Van afgelopen dinsdag tot en met vandaag hebben de leerlingen van de klassen 2KT van het Twickel College aan de Oude Hengeloseweg gewerkt aan het thema duurzaamheid. De school had rondom dit thema ook andere doelen gesteld, zoals bewustwording, samenwerken, vakoverstijgend werken en leren presenteren. Daarom werden alle vier de groepen door elkaar gehusseld om te werken rondom de onderliggende thema’s. Dat waren kleding, voedsel, bouwen en afval. Het gehele project werd begeleid door een achttal docenten van het Twickel College.
Alle leerlingen hebben tijdens de projectperiode de film ‘Plastic Ocean’ gezien, die het probleem van de enorme plasticsoep in de oceanen aan de orde stelt. Daarover hebben zij na afloop een opstel geschreven. Sommige leerlingen deden dat facultatief zelfs in het Nederlands en in het Engels. Om zich te oriënteren op de zin van duurzaamheid werden er locaties bezocht van Landgoed Kaamps in Deurningen, Munsterhuis autotechniek, Twence afvalverwerking, Ikea en de Kringloopwinkel in Hengelo. Ook werden er gastcolleges gegeven door Nathalie Baartman, Dura Vermeer Bouw en Saxion over mode.
Presentaties
Vanmiddag om 13.00 uur was het spannende moment daar: de presentaties van het harde werken moesten worden gegeven. De presentaties vonden tegelijkertijd in vier lokalen plaats. Het was in eerste instantie bedoeld voor de medeleerlingen en natuurlijk waren er overal begeleidende docenten aanwezig. Ouders waren ook uitgenodigd om die bij te wonen en daar werd gebruik van gemaakt, al was het voor de leerlingen leuker geweest wanneer dat er meer waren geweest…
Een groep die had gewerkt aan het thema kleding vertelde over de aspecten waar je op moet letten als je duurzame kleding wilt dragen. Zo zijn er internetbedrijven die stellen verantwoord om te gaan met stoffen en kleding, maar sommigen daarvan vertellen sprookjes. Je kunt nagaan of de stof waar de kleding van is gemaakt op een verantwoorde manier is geproduceerd, denk bijvoorbeeld aan kinderarbeid. Deze twee aspecten zijn best wel lastig na te trekken. Eenvoudiger is het om kleding die je niet meer draagt naar de kringloop te brengen of om bijvoorbeeld van een lange broek een korte broek te maken.
Over voedsel in relatie tot duurzaamheid werd er over dierenwelzijn, fairtrade en de schijf van vijf verteld. Zo ook over de verspilling van voedsel. Degenen die hadden gewerkt rondom het thema bouwen hadden onder meer uitgerekend wat het zou kosten om het minst energiezuinige huis van hun ouders aan te passen. Zij hadden dat gedaan voor zonnepanelen, vloerisolatie, dakisolatie en raamisolatie. Afval was bekeken vanuit het perspectief van de school en de leerlingen. Zo kun je beter je brood niet meenemen in een plastic zakje, maar in een trommeltje. Toiletpapier zou sneller afbreekbaar kunnen zijn en zo werden er nog een aantal voorbeelden genoemd.
Afsluiting
Aan het einde van iedere presentatie was er de mogelijkheid om vragen te stellen. Daar werd over het algemeen redelijk gebruik van gemaakt. Niet alleen door de leerlingen, maar ook door de ouders en de docenten. Al met al een boeiende week met een belangrijk onderwerp dat hopelijk heeft meegewerkt aan de bewustwording van de grootte van je ecologische voetafdruk op deze aarde. (HvR)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.