Een bloeiende magnolia met roze bloemen in de tuin. Dat was voor Linda Baas van Zeut Chocola dé inspiratie voor een nieuwe bonbon. Met Ilse Visser van wijngaard Hof van Twente, waarmee ze wel vaker samenwerkt als het gaat om bijvoorbeeld wijnbonbons, werd een plan gesmeed waarna het experimenteren begon. Daarna waren het de koks van restaurant Dorset die de helpende hand boden. Het resultaat mag er zijn. “Een uniek mondvermaakje voor bij de koffie”, vertelt Willem Dankers vol trots. In hun enthousiasme besloten de drie createurs vijftig doosjes met elk 10 bonbons te reserveren voor het goede doel: de Twentse Wens Ambulance. Volgende week zullen ze voor honderd euro per doosje worden verkocht.
Proces van zeven maanden
“Al met al is het een heel proces geworden”, zo verklapt Linda over de aanloop er naartoe. Nadat de bloemen waren geplukt werden ze een maand lang in twee emmers met wijnalcohol gelegd, zodat de kleur en smaak er volledig konden intrekken. Vervolgens werden ze uitgeperst en in een wijnvaatje gelagerd. Een proces dat ruim zeven maanden duurde. “De likeur die eruit ontstond heeft een heel mooie smaak. Precies wat we zochten voor de allereerste Bornse Magnolia Bonbon,” aldus de chocolatier.
Vervolgens kwam Willem Dankers van restaurant Dorset in beeld. Samen met zijn koks diende hij, volgens een methode op basis van zeewier, de likeur koud af te binden met de Ruby chocolade van de Belgische chocolademaker Callebaut. Linda: “Een prachtig paars-roze gekleurde chocolade en perfect passend bij de unieke smaak.” Kort en goed, de nieuwe en in een beperkte oplage gemaakte bonbon was geboren: de Bornse Magnolia Bonbon.
Smakelijke samenwerking
De smakelijke samenwerking tussen de drie partijen bracht ze uiteindelijk ook op een ander idee, want hoe mooi zou het zijn een deel van de bonbons als exclusieve gadget te verkopen voor het goede doel. En daarvoor hadden ze de Twentse Wens Ambulance op het oog. Deze stichting wil de laatste wensen van langdurig zieken en (pre)terminale patiënten mogelijk maken door passend vervoer te bieden. Zo gezegd zo gedaan. Er werd een bijzondere verpakking gecreëerd waarin tien bonbons zijn samengebracht en ook ontwikkelden ze een aparte banderole.
Vanaf volgende week zullen de bonbons voor honderd euro per doosje van tien worden aangeboden. “Tien euro lijkt veel voor een bonbon, maar dit is zó bijzonder dat ze per stuk het dubbele wel waard zijn”, besluit Willem Dankers. “En bovendien gaat de opbrengst naar het goede doel, de Twentse Wens Ambulance.” Voor degenen die niet tot volgende week kunnen wachten, volstaat een mailtje naar Willem Dankers. (BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.