Het was Koningin Maxima die zich al in 2011 sterk maakte voor de muzikale ontwikkeling van kinderen. Mede door haar inzet ontstonden programma’s als Kinderen maken muziek en Muziek in de klas. De nieuwste loot is Orkest in de klas, waarbij muziek maken in groepsverband het uitgangspunt vormt. Her en der in den lande zijn al projecten gestart. Zo ook in Hertme, waar de St. Aegidusschool én muziekvereniging St. Gregorius nauw met elkaar optrekken. Op vrijdag 21 juni is de finale en gezamenlijke uitvoering in het Openluchttheater. Na de zomervakantie zal het project ook op de andere Bornse basisscholen worden uitgerold.
Op speelse wijze
“Eigenlijk zijn we al een jaar met de voorbereiding bezig”, vertelt Nardy Sok-Monnink van de muziekvereniging. “Met de Muziekschool Borne en het Kulturhus voerden we oriënterende gesprekken, waarna we gezamenlijk naar de gemeente stapten om onze plannen voor te leggen. Daar kregen we de handen op elkaar voor dit mooie project, waarin kinderen op speelse wijze kennis maken met muziekinstrumenten en met blaasmuziek. Bovendien stimuleert het hun cognitieve en sociale vaardigheden én ze leren naar elkaar te luisteren en aandacht voor elkaar te hebben.”
Mede dankzij de Muziekschool werden de eerste instrumenten geleverd en er is inmiddels een stichting in oprichting die voor het nodige startkapitaal moet zorgen. “Want je hebt nu eenmaal heel veel muziekinstrumenten nodig en ook docenten die het project kunnen begeleiden”, zo vult Bart Sleumer aan. Hij is dirigent van St. Gregorius en helpt de 55 kinderen van de Hertmese basisschool op weg. En dat is geen sinecure, zo blijkt vrijdagmiddag als hij met een aantal van hen de ‘Soepsong’ onder de knie probeert te krijgen. Want een muziekinstrument leren bespelen is één, de aandacht vasthouden blijkt een heel ander hoofdstuk…
‘Trots en blij’
Toch straalt het plezier er bij allen vanaf. En dat is ook precies de bedoeling, aldus Nardy. “Vanaf begin maart oefenen we elke vrijdagmiddag een uurtje met de verschillende groepen en op 21 juni moet het allemaal precies in elkaar vallen tijdens de grote slotuitvoering.” De groepen 5 tot en met 8 oefenen met instrumenten die geschikt zijn voor fanfaremuziek, de groepen 3 en 4 met blokfluit en de groepen 1 en 2 leren op muziek te bewegen. “Het zijn overigens niet alleen de kinderen die enthousiast zijn”, zo zegt ze, “maar ook bij de school en de ouders is de vonk overgesprongen, terwijl wij als St. Gregorius heel trots en blij zijn eveneens een aandeel in dit project te kunnen leveren.”
Zoals gezegd ligt het in de bedoeling dat na de zomervakantie de andere Bornse basisscholen in het project gaan participeren. Dan sluiten ook de Bornse Harmonie en het Stedelijk Orkest Borne aan. Sleumer: “En dan hebben we dus simpelweg nog meer instrumenten nodig, alsook bladmuziek en docenten. Dit betekent dat we dan al snel zo’n dertigduizend euro in de stichtingskas moeten hebben om het allemaal te realiseren”.
Slotuitvoering in het Openluchttheater
Vooralsnog echter is het vizier vrijdagmiddag gericht op de Soepsong, waarin de jongens en meiden afwisselend roepen ‘O! Wat is het moeilijk, spelen in een groep. Och dat valt wel mee, we maken muzikale soep!’. Daarna pakken ze hun drumstokken, saxofoon of trompet om onder de bezielende leiding van Bert Sleumer hun muzikale aspiraties verder te verfijnen. Op vrijdag 21 juni moet het allemaal klaar zijn en klinken als een klok. Samen met de Fanfare en Jeugd Slagwerk Groep van St. Gregorius én de Big Band van de Muziekschool leggen de kinderen dan om 18.00 uur een gratis te bezoeken proeve van bekwaamheid af in het Openluchttheater, waarvoor iedere belangstellende wordt uitgenodigd. (BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.