Op een zonnige middag springt leerkracht Jos Beunders met zijn leerlingen van groep 8 op de fiets. Oud Borne in. Op zoek naar de Stolpersteine. Voorafgaand aan deze actie hebben de schoolkinderen een les over de Joden, woonachtig in Borne tijdens de bezettingstijd, gevolgd. Net zoals iedere basisschoolleerling van groep 7 en 8 uit Borne waren ze te gast in de Bornse synagoge. Meester Jos heeft deze les meegenomen in een omvangrijker project.
Jaarlijks voor de dodenherdenking op 4 mei zoekt hij met de kinderen gewapend met heel fijn schuurpapier de Stolpersteine, struikelsteentjes, op. Vanaf 2010 heeft de school De Wheele de messing steentjes geadopteerd. Ze worden dan weer glanzend gepolijst.
Stolpersteine
Stolpersteine, niet om mensen letterlijk te laten struikelen, maar wel met hun hoofd en hart. Ze moeten de aandacht van de voorbijganger trekken en aanzetten tot nadenken en herinneren. Tegelijkertijd betekent het lezen van de tekst, waarvoor men het hoofd moet buigen, dat men een buiging maakt voor de slachtoffers. Het zijn kleine monumenten.
Terwijl de kinderen aan het poetsen zijn rijzen er vragen. Terug in de klas komen de verhalen. De jongeren gebruiken internet om in de familiehistorie van het gepoetste steentje te duiken. De website stolpersteine-borne.nl biedt uitkomst.
Herdenking
De ene leerling maakt een tekening, de andere een gedicht over de gedachten en de gevoelens die het oproept. Zo wordt ook dit jaar weer tijdens de dodenherdenking bij Het Hesseler Landkruis een gedicht van een leerling voorgelezen. (YD)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Wat geweldig is, is de wijze waarop dit project de basisschool/kinderen betrekt bij het verleden en dat als het ware ‘tot het heden’ maakt. Ongemerkt denken deze kinderen toch na over datgene dat ten grondslag ligt aan het ontstaan van deze stolpersteentjes.
Geweldig initiatief van meester Jos; compliment daarvoor.