“Ik hoop dat de Raad nu eindelijk eens doorpakt”, verzucht wethouder Michel Kotteman als het gaat over het afvalbeleid dat op 16 april opnieuw ter discussie staat tijdens het Politiek Beraad. Keer op keer werd de wethouder teruggestuurd als de keuze voor gedifferentieerde afvaltarieven (Diftar) werd voorgelegd. De gemeenteraad was van mening dat het geen goede afgewogen beslissing kon nemen. Een betere onderbouwing wilde men zien, alternatieven doorgerekend en voor- en nadelen van diverse systemen op een rijtje.
Het doel, zo weinig mogelijk restafval per inwoner, onderschrijft iedereen. Maar de weg daar naartoe levert iedere keer verhitte discussies op. De stip op de horizon is 120 kilo restafval per inwoner in 2022 (nu is dat 163 kilo). Om dat te kunnen bereiken is er maar één mogelijkheid: Diftar. Dat blijkt uit recente doorrekeningen, die de wethouder als huiswerk meekreeg toen de laatste keer het afvalbeleid voorlag bij de gemeenteraad.
Alternatieven
Het huidige systeem optimaliseren of vrijwillig inleveren van de restafvalcontainer zet nauwelijks zoden aan de dijk. Nascheiden in bijvoorbeeld Münster, zoals Borne-Nu opperde, levert te weinig rendement op en stuit bovendien op praktische bezwaren omdat afval niet zomaar de grens over mag en de gemeente tot 2022 contractueel gebonden is aan Twence. “Als je voor nascheiding kiest, dan moet je dat in combinatie doen met voorscheiden. Als je textiel in de otto stopt en er vervolgens een half pak vla overeen gooit, kun je het niet meer hergebruiken. Er zouden te veel afkeuringen van partijen restafval zijn en dat maakt het inefficiënt.”
Achteraf belonen voor goed gedrag, zoals het CDA uitgezocht wenste te hebben, was ook al geen goed idee. Dat zou ongeveer werken met voorlopige toeslagen en later verrekening met werkelijke kosten. Volgens het Gemeentelijk Belastingkantoor Twente allemaal veel te ingewikkeld en te duur.
Blijf over: Diftar
Hoe gaat dat er dan in de praktijk uitzien? De bedoeling is om per 1 januari 2020 te gaan bijhouden hoe vaak de grijze container aan de straat staat. Het jaar daarop betalen huishoudens een (lager) basistarief plus een toeslag voor het aangeboden restafval. Voor de huidige 240 liter container tussen de 7 en 8 euro per keer. Als je tien of elf keer per jaar de grijze container aan de straat zet, ben je ongeveer evenveel kwijt aan afvalstoffenheffing als nu het geval is (211 euro). Een vuilniszak (maximaal 30 liter) wegbrengen naar een ondergrondse container zou in de nieuwe situatie tussen de 0,75 en 1,15 euro per keer kosten.
Service
Om het serviceniveau te verhogen wordt het ook mogelijk om de 240 liter bak in te ruilen voor een kleinere van 140 liter, waarvoor dan een lager tarief wordt berekend. Om dat mogelijk te maken moeten wel alle groene en grijze containers vervroegd afgeschreven worden en vervangen, om van hetzelfde ophaalsysteem gebruik te kunnen maken. Men kan er ook voor kiezen helemaal geen restafvalcontainer bij huis meer te hebben en gebruik te maken van de ondergrondse containers. Daarvoor zouden er dan extra verzamelcontainers geplaatst moeten worden.
Nu zit er nog veel papier bij het restafval (ongeveer 15 kilo). Het inzamelen van oud papier door verenigingen wordt beperkter, vanwege het afnemende aantal vrijwilligers. De gemeente wil samen met de verenigingen kijken hoe de ophaalroute geoptimaliseerd kan worden en denkt daarnaast aan het plaatsen van ondergrondse containers, speciaal voor papier en karton.
Maatwerk
Voor mensen die kwijtschelding van afvalstoffenheffing hebben wordt pas een toeslag berekend als ze boven het gemiddeld uitkomen (meer dan 8 keer per jaar 240 liter aan de straat). Voor inwoners met veel medisch afval (bijvoorbeeld incontinentieluiers) geldt een vrijstelling van betaling van restafval boven het gemiddelde. Er zijn mensen die vrijwillig regelmatig de openbare ruimte schoon houden, bijvoorbeeld in Wensink-Zuid. Wellicht dat men dat wel laat als je de rotzooi van een ander in je eigen portemonnee gaat voelen. “Daarvoor moeten we een oplossing bedenken. Misschien een gratis extra container. Ik wil dat wel stimuleren”, zegt Kotteman.
Zwerfvuil
De angst van velen is dat de hoeveelheid zwerfvuil zal toenemen als Diftar wordt geïntroduceerd. Kotteman: “De ervaring in andere gemeenten leert dat dit met handhaving en communicatie na een jaar weer terug is naar ‘normaal’. Ook in Hengelo is het nu aantoonbaar niet erger dan het voor invoering van Diftar was. Varkens hou je altijd, helaas. Een blikje drinken sleep je mee naar een bankje, gaat het opdrinken en dan ineens is het blijkbaar te zwaar om te dragen en wordt het op straat gegooid! Gelukkig zie je steeds meer dat mensen het normaal gaan vinden om het afval mee naar huis te nemen.”
Wat doet de Raad?
De kwestie zal ongetwijfeld opnieuw stof doen opwaaien aan het Rheineplein. Kotteman: “We hebben nu hopelijk wel wat onduidelijkheden weggewerkt.” Helemaal gerust is hij niet over het verloop: “Misschien zeggen ze wel: ‘doe eerst die kleine container en de extra ondergrondse containers maar en dan zien we wel weer verder’. Maar daar redden we het nooit mee. Vergeet niet dat afvalverbranding alleen maar duurder wordt en als we niets doen, we onze inwoners tekort doen. Bovendien: tachtig tot negentig procent van de Bornenaren doet heel erg z’n best en dat moeten we honoreren. Nu betalen we wel met z’n allen voor de grootste vervuilers. Daar hebben we het veel te weinig over.” (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Waarom niet? Omdat ze de ogen sluiten voor de ontwikkelingen op het gebied van nascheiding en wegkijken voor de nadelen van Diftar. Ze zien voor wat betreft nascheiding alleen maar beren op de weg.
De wethouder wordt volledig aangestuurd door Twente Milieu en ambtenaren uit andere Diftar gemeenten, oftewel wij van WC Eend adviseren WC Eend.
Twente Milieu heeft de communicatieplannen voor Borne al klaar liggen. Draagvlak onder de bevolking? Who cares.
Dat er meer afval uit Engeland gehaald moet worden met milieuvervuilend transport? De wethouder zit er niet mee. "Sommigen halen olie uit het midden Oosten, anderen halen kolen uit Zuid Amerika en Twence haalt grondstof uit Engeland"
Deze week stond in de krant dat Twence meer warmte wil leveren aan nieuwe warmtenetten in Twente. Dus het verbranden van afval geleidelijk afbouwen is totaal niet aan de orde. Het gas is als fossiele brandstof in de ban gedaan maar afval verbranden prima toch?
Denkt de wethouder dat er alleen maar waterdamp uit de schoorstenen van Twence komt? En wat te denken van de vele afvalbranden?
Laten we hopen dat een meerderheid van de Bornse Raad zo verstandig is de plannen van deze wethouder weg te stemmen en te kiezen voor een modern, servicegericht, efficiënt en duurzaam afvalbeleid op basis van nascheiden.
In 2022 loopt het contract met Twence af, voldoende tijd om een nascheidingsinstallatie te bouwen.
Regeren is vooruitzien.