Het was verschrikkelijk: vanmorgen net voor half elf ontplofte de tijdmachine van professor Einstein (Alois Hilbers) en kwamen daar allerlei historische figuren uit die door basisschool De Vonder gingen zwerven. Het bijzondere was, dat zij in tweetallen uit dezelfde geschiedenisperiode uit de machine kwamen, maar elkaar in de chaos die na de ontploffing ontstond uit het oog verloren…
En toen kwamen de 485 leerlingen van de school in beeld: zij moesten hulp gaan bieden! Die tweetallen moesten weer bij elkaar gebracht worden. In kleine groepjes moesten zij proberen om de historische figuren weer als tweetallen uit dezelfde periode bij elkaar te zoeken. Een soort levend memoriespel dus. Behalve leerkrachten deden er ook enkele ouders mee aan deze kolossale verkleedpartij.
De zorg van oud voor jong
Omdat alle aanwezige leerkrachten zich verkleed hadden en door het hele schoolgebouw verspreid hun act opvoerden, moest er een vorm worden gevonden waarbij ook de jongste leerlingen goede begeleiding kregen tijdens deze speurtocht. De oplossing was dat de leerlingen uit de bovenbouw van de locatie aan de Goudbes de jongste kinderen in hun groepje meenamen en de zorg voor ze hadden. Het was een lust voor het oog om te zien hoe zij dat deden. Met ongekende attentheid hielden zij hun groepjes bij elkaar en zorgden zij er voor dat ook de jongste leerlingen volwaardig mee konden doen.
Tentoonstelling op 21 maart
Nadat de leerlingen op een daarvoor bestemd formulier hadden aangegeven welke historische figuren er volgens hen bij elkaar hoorden, keerde de rust in de school weer terug. De komende drie weken wordt er per groep aan een bepaalde periode uit de geschiedenis gewerkt. Zo kan er gerekend worden met Romeinse cijfers of geschreven worden met een kalligrafisch handschrift. Op 21 maart mondt dit hele project uit in een schoolbrede tentoonstelling die voor iedere geïnteresseerde open is van vier uur tot half zes. (HvR)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.