In de loop van volgend jaar starten de werkzaamheden voor het veiliger maken van de spoorwegovergang aan de Deldensestraat. Het is de zogenaamde ‘derde stapsteen’ in de Totaalvisie, waarvan de veelbesproken Verbindingsweg ‘stapsteen één’ vormt. De Totaalvisie als geheel is bedoeld als oplossing voor de spoorse doorsnijding en de vijf gelijkvloerse spoorwegovergangen in Borne.
Verkeersstromen scheiden
De bedoeling is om de verkeersstromen op de spoorwegovergang aan de Deldensestraat te scheiden en vrijliggende fietspaden te creëren, zodat fietsers voor de overweg niet meer in de knel komen met het autoverkeer. Samen met ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat werd de oplossing ontworpen. Omdat voor de werkzaamheden spoorverkeer tijdelijk moet worden stilgelegd is zorgvuldige afstemming over de planning noodzakelijk. ProRail heeft in oktober 2019 een treinloze periode aangevraagd. Waarschijnlijk zal dit in een weekend zijn.
Voor de uitbreiding van het benodigde wegoppervlak zijn geen particuliere gronden nodig. De verbreding kan gerealiseerd worden op grond van de gemeente en ProRail.
Minder budget nodig dan begroot
Voor de aanpassing van de overweg heeft de gemeente een bijdrage gekregen van het Ministerie van I en W in het kader van het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen en bovendien een subsidie van de provincie Overijssel, omdat de Deldensestraat onderdeel uitmaakt van iets dat het Kernnet Fiets Overijssel heet. Als gevolg van deze bijdragen moet de gemeente zelf nog maar 25 procent van de in totaal 1,7 miljoen ophoesten. Dat is minder dan gedacht. In 2016 werd er 750.000 euro voor opzij gezet, maar nu blijkt dat nog maar 428.000 euro gemeentegeld nodig is. Het restant kan gebruikt worden voor andere investeringen voor de Totaalvisie, bijvoorbeeld de aanleg van een fietstunnel in de Bornerbroeksestraat. (AJ)
(Het ontwerp is hier als PDF te downloaden)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.