Per 2 januari 2019 zijn de pizza’s en andere afhaalmaaltijden van Eetcafé Toscane niet langer te bestellen via Thuisbezorgd.nl. Net als bij vele andere restaurants in Nederland is de hoge commissie die de internetservice vraagt de familie Oral een doorn in het oog. “Toen we begonnen in 2012 was het nog 6 procent, maar voordat je het weet loopt het op. Nu is de commissie over iedere pizza en iedere maaltijd die via Thuisbezorgd.nl binnenkomt al 13 procent en vanaf volgend jaar wordt het nog meer”, vertelt Gabriël Oral, die met zijn ouders Esther en Melek en zijn broer Michel het eetcafé aan de Doormanstraat in Wensink-Zuid runt.
Hoge commissie
“Thuisbezorgd.nl voegt niets toe aan het product. Het is een goed bedacht concept, maar feitelijk doen ze niets anders dan doorschuiven van orders. Waarom zou je zo’n groot percentage afstaan aan een partij die niets voor je doet?” Bijna de helft van de omzet van Toscane komt binnen via Thuisbezorgd. “Wat we moeten afdragen komt toch neer op een mooi bedrag. Daarvoor kunnen we ook de eigen website verbeteren en iets terugdoen voor de lokale verenigingen. Nu kunnen we dat niet. We houden zelf niets meer over, terwijl we knetterhard werken.”
Risico
Juist vanwege het succes van Thuisbezorgd.nl zijn veel zaken afhankelijk geworden van de website. Stoppen is een enorm risico en men voelt zich in een wurggreep. Gabriël: “We hebben er een jaar over nagedacht. We weten echter dat de meeste bestellingen van vaste klanten komen, waarmee we vaak ook persoonlijk contact hebben. We hopen en verwachten dat zij ons ook via onze eigen website weten te vinden, dat wordt de komende tijd onze grootste uitdaging. Natuurlijk is het spannend. Als onze omzet met 50 procent keldert…..... Maar ik heb er alle vertrouwen in dat onze klanten ons trouw blijven.”
Service via eigen website
Gabriël beseft dat Thuisbezorgd.nl indertijd een service bood, die nog niet veel voorhanden was. “Nu zijn er geavanceerde kassasystemen en ontwikkelingen die websites en webshops voor iedereen toegankelijk maken. We willen met onze eigen website wel hetzelfde gemak bieden.” Aan de website, die nu al online is, wordt nog gewerkt, maar het gehele menu is al via dat kanaal te bestellen. Gabriël denkt vooral in mogelijkheden. “We zouden kunnen beginnen met loyaliteitsacties en spaaracties.”
Geen gezamenlijk beleid in Borne
In meerdere plaatsen proberen pizzeria’s en afhaalrestaurants de handen ineen te slaan en gezamenlijk een alternatief voor Thuisbezorgd.nl op te zetten. In Losser zou de hele branche vanaf december de contracten met de internetsite hebben opgezegd. Ook in Borne is onderling contact geweest, maar dat leidde niet direct tot een gezamenlijke actie. “Jammer”, vindt Gabriël. “Ik hoop dat we toch nog eens overleggen en samen optrekken, bijvoorbeeld met een marketingcampagne. Maar wij gaan sowieso stoppen. Doorgaan op deze manier is geen optie meer.” (AJ/BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.