Het is op deze zaterdagmorgen feest in de ontmoetingsruimte van De Wanne. De slingers zijn opgehangen, de koffiegeur is overduidelijk aanwezig en de appeltaart staat verleidelijk te lonken. Het Repair Café dat er elke laatste zaterdagmorgen van de maand huist, viert haar vijfjarig bestaan. En dat mag gevierd worden, vinden ze. ‘Ze’ zijn acht vrijwilligers die samen met initiatiefnemer Jan Blom in 2013 begonnen met het herstellen van allerlei apparatuur, voornamelijk voor de wijkbewoners.
Hartelijk woordje
Als om 10.00 uur de deuren opengaan is het direct al druk. De vrijwilligers zoeken een plekje aan een van de tafels om hun eerste ‘klanten’ te helpen. De lange tafel iets verderop dient als wachtkamer. Ook daar raakt de kring snel vol. Er wordt gezellig gekeuveld, gesnoept van de taart en Annemie, de gastvrouw, heeft voor ieder een hartelijk woordje klaar. Ondertussen wordt al een eerste stofzuiger volledig gedemonteerd, de motor functioneert niet goed.
“Zo gaat het nu maandelijks, behalve de appeltaart dan”, zegt Jan Blom (foto rechts) glimlachend. “Wij krijgen hier allerlei apparaten aangeleverd. Niet alleen stofzuigers, maar ook tv’s, kinderspeelgoed, koffiezetapparaten, strijkijzers en haardrogers bijvoorbeeld. Je kunt het zo gek niet bedenken. Natuurlijk kunnen we niet elk probleem tackelen, maar we proberen het in elk geval. Weggooien kan immers altijd nog.”
De vrijwilligers, veelal elektrotechnici en andere techneuten, weten vaak het belangstellende en soms kritische oog van de andere bezoekers op zich gericht. Nieuwsgierigheid voert echter de boventoon. Als een van de vrijwilligers een defect koffiezetapparaat uit elkaar weet te halen, stuiteren de koffiebonen over de tafel. “Het ding is wel smerig hoor en behoorlijk verstopt”, zo luidt zijn eerste conclusie. De eigenaresse hoort het met rode oortjes aan. Maar als het euvel uiteindelijk is verholpen, keert de glimlach op beide gezichten terug.
‘Goed voor de sociale contacten’
Blom: “Met dit maandelijkse Café voorzien we in een behoefte. We helpen namelijk niet alleen mensen, het is vooral ook gezellig en goed voor de sociale contacten. Het merendeel van onze klanten komt uit de wijk, maar ook treffen we hier mensen uit andere hoeken van Borne, uit Hertme, Hengelo en uit Reutum bijvoorbeeld. Het is leuk ideeën uit te wisselen en tips te krijgen en te kunnen geven. En bovendien, we doen het allemaal gratis, alleen de nieuwe onderdelen moeten we natuurlijk wel doorberekenen.”
Ondertussen schuift een man wiens waterpomp helaas niet meer te repareren viel, een biljet van tien euro in de ‘fooienpot’. “Ik vind dit een geweldig initiatief” zo onderbouwt hij zijn bijdrage. "Mooi dat er zoiets als dit Café is. Als ik een volgend keer weer een defect apparaat heb, kom ik zeker terug.” Jan Blom glundert. “Dit voelt toch als een warm bad”, zegt hij. “Hier doen we het voor en op deze manier kunnen we nog jaren verder.” (BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.