In een viertal vragen aan het college stelt de fractie van Borne-NU de volgens haar onveilige situatie aan de orde in de zogenaamde 30 km zones. Gevoed door signalen van omwonenden constateert de fractie dat het doel van de zones, de snelheidsbeperking, in veel gevallen niet wordt bereikt. In een toelichting schrijft zij dat er bij de invoering van de zones in de meeste gevallen geen of te weinig infrastructurele aanpassingen zijn gemaakt. Straten zijn vaak te breed en door het ontbreken van obstakels en elementen worden autobestuurders niet uitgenodigd hun snelheid aan te passen. Bovendien ontbreekt enige vorm van controle en handhaving hierop, aldus de fractie.
In dat kader vraagt Borne-Nu of de portefeuillehouder bereid is te onderzoeken in welke zones het plaatsen van obstakels wenselijk kan zijn en of hij de mening van de fractie deelt dat er met relatief weinig middelen een verhoogd buurtveiligheidsgevoel kan ontstaan. Andere vragen zijn of de portefeuillehouder kansen ziet bewoners mee te laten denken over mogelijke andere oplossingen én de bereidwilligheid om daar waar wel voldoende is geïnvesteerd in snelheidsbeperkingen, handhavend te gaan optreden.
Het college dient de vragen binnen 30 dagen te beantwoorden.
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Maar ja, de snelheid handhaven gaat niet gebeuren want de rijbaan is niet ingericht volgens de eisen voor een 30 km. Wie zou zich nu er om bekommeren dat er 50, 60 of misschien wel harder gereden wordt dan de geldende 30 km.