Met de concrete plannen voor de Verbindingsweg langs de bedrijventerrein De Molenkamp en de aandacht voor de problematiek van de verkeerdruk in Zenderen blijft de infrastructuur van de gemeente Borne volop onder de aandacht. De zogenaamde ‘knip’ in de N743, ter hoogte van de Bornsche Maten, dreigt daarbij wat op de achtergrond te raken. Tijd om op de trom te (blijven) slaan, vindt een actiegroep van direct omwonenden van de plek waar in plaats van een provinciale weg een groen park zou verrijzen.
Bijeenkomst omwonenden
Maandagavond hield de werkgroep, bestaande uit André Muller, Dick Lammertink en Christiaan Kruims (vanaf links op de foto) een bijeenkomst om belangstellenden te informeren over wat de groep tot nu toe heeft gedaan en te discussiëren over mogelijke acties die er in de toekomst genomen kunnen worden.
“Het geduld raakt een keer op. Als we ons niet laten horen zakt het weg. We beraden ons op acties”, zo was kortgezegd de boodschap. Rond de 35 omwonenden kwamen op de bijeenkomst af. Bewoners van de Bornsche Maten, maar ook van de Zuid Esch en Oud Borne aan de ‘overkant’ van de N743.
De ‘knip’
Ooit werd de eerste bewoners van de Bornsche Maten voorgehouden dat de N743, tussen de nieuwe wijk en Oud Borne, een groen park zou worden. Vanaf het kruispunt bij Jasmin Garden zou de provinciale weg ‘geknipt’ worden. Doorgaand verkeer tussen Hengelo en Almelo zou een andere route gaan volgen. Dat was in 2005/2006. Meer dan tien jaar later is de knip er nog niet en lijkt realisatie nog heel ver weg, áls het er al van komt. De gemeente Borne wil wel, de knip in de N743 is in allerlei beleidstukken opgenomen, maar de rondweg is een provinciale weg en medewerking van Zwolle is cruciaal. De Provincie ziet het vooralsnog niet zitten, omdat er geen ‘robuust’ alternatief is voor het verkeer.
Verbindingsweg
De werkgroep heeft zich vanaf 2006 vooral ingespannen in het diplomatieke circuit. Zo is er actief meegepraat over de ‘Totaalvisie’, het meerjarenbeleid voor de infrastructuur in de gemeente Borne. Specifiek werd er geijverd vóór de aanleg van de Verbindingsweg, omdat dit mogelijk het ‘robuuste alternatief’ zou kunnen vormen waar de Provincie op doelde en waarmee de knip dichterbij zou komen in de tijd. Volgens de werkgroep is het vooral door Zenderen gewenste alternatief van de 5B langs de snelweg en rondom het kerkdorp geen optie. “Dat is vele malen duurder, er zijn veel overheden bij betrokken. Wij gaan niet meer meemaken dat die er komt.”
Plan B
“Mocht de Verbindingsweg er alsnog niet komen, dan gaan we over op plan B. Acties die iets anders inhouden dan netjes met de wethouder praten”, werd er gedreigd. Tijdelijke maatregelen, zoals een wal of geluidsscherm, om de overlast van de N743 te verminderen zijn onbespreekbaar. “Dat kan als zoethoudertje worden gezien en gaat vervolgens van uitstel naar afstel.” Vol inzetten op die knip dus en een tandje erbij de komende tijd. “We moeten de druk op de politiek houden en ons daarnaast bezinnen op andere acties, zoals het indienen van claims. Dit is geen spelletje. De bewoners zijn beloften gedaan en die moeten worden ingelost!” (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.