De verlichting op de ovonde bij het station is maandag aangepast. Buurtbewoners maakten zich zorgen over het beperkte zicht in het donker en ook de gemeente had geconstateerd dat de nieuwe LED-verlichting te weinig licht uitstraalde. De armaturen werden vervangen zodat de lichtopbrengst werd verbeterd.
Veiliger
“De verlichting werd niet aangepast omdat er veel ongelukken gebeuren”, laat beleidsmedewerker Joachim Wissink weten. “Maar de nieuwe verlichting zal de ovonde wel veiliger maken.” In de ogen van veel inwoners is de ovonde gevaarlijk. Objectieve cijfers weerspreken dit echter. Sinds 2013 zijn er door de politie negen ongevallen geregistreerd. Zes keer daarvan gaf een auto geen voorrang aan verkeer op de fietspaden. Slechts in één geval was er sprake van meer dan alleen materiële schade, toen een fietser ten val kwam omdat hij het trottoir raakte.
Subjectief, objectief
“De ovonde is in de ogen van gebruikers vaak subjectief onveilig omdat mensen goed moeten uitkijken en het gevoel hebben 'ziet de andere gebruiker me wel?'. De objectieve veiligheid (aantal echte ongevallen) is gezien de grote aantallen voertuigen goed”, legt Wissink uit. Voordat de ovonde werd aangelegd was het kruispunt gelabeld als zogenaamd Verkeers Ongevallen Concentratie Punt (VOC), waar jaarlijks veel ongevallen voorkwamen met letsel. “In de oude situatie was de hoge snelheid een groot probleem waardoor een ongeval vaak eindigde met letsel. Nu is de snelheid erg laag dus bij een ongeval is er veel minder kans op letsel.”
In de cijfers van de politie zijn bijna-ongelukken niet meegenomen. Incidenten die de buurtbewoners wel zien gebeuren en waarover ze zich zorgen maakten. De buurt is blij met de aangepaste verlichting, waardoor de situatie in het donker in ieder geval overzichtelijker is geworden. (AJ/RH)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.