Ambtenaren gaan elektrisch
TWEE OPVALLENDE RENAULTS GELEVERD

Ambtenaren gaan elektrisch

Daar zijn ze dan, de twee witte Renault Zoe’s waar ambtenaren zich vanaf donderdag mee kunnen verplaatsen. Volledig elektrisch. De lease van de twee auto’s geeft het goede voorbeeld, vindt de gemeente. De belettering op de auto’s dient ter onderstreping van die boodschap. Elektrisch vervoer heeft de toekomst, heeft een gunstig effect op de luchtkwaliteit, is stil en levert een bijdrage aan de klimaatambities van de gemeente om het energieverbruik te verminderen en het gebruik van duurzame energie te stimuleren, zo is de redenering.

 

Beleid ten aanzien van dienstreizen

Eerder al werden er twee elektrische fietsen aangeschaft voor gebruik door het gemeentepersoneel. De bedoeling is dat ambtenaren voor korte afstanden de fiets gebruiken en voor langere reizen in eerste instantie het openbaar vervoer nemen. Kan dat niet, of is dat niet handig, dan kunnen de elektrische auto’s worden gereserveerd. De laatste optie is het gebruik van de eigen auto tegen een kilometervergoeding.

 

Kosten

De investering voor het leasen (12.000 euro per jaar) kan worden terugverdiend door vermindering van de kilometervergoeding. Daarvoor moeten de auto’s 40 tot 45 kilometer per dag maken. Of dat ook haalbaar is, zal in de toekomst moeten blijken. Na een test is de verwachting in ieder geval dat de auto’s dagelijks gebruikt zullen worden. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Paul Cohn — 05 jul 2018
Ja, Frank: als je de opgave van jouw Nederlandse overheden bedoelt heb je gelijk. Maar wie de zeer zorgvuldige en veel uitgebreidere rapporten van het ‘European Environment Agency’ leest komt tot een andere conclusie:

Stikstofdioxide (NO2) veroorzaakt in Nederland -na Italië en Engeland- het op twee na hoogste aantal vroegdoden/100.000 inwoners van alle 41 landen in Europa. www.eea.europa.eu/publications/air-quality-in-europe-2017 Zie tabel 1.2 op Blz. 59/60

Fijnstof PM2,5 -dat volgens onze overheid nérgens in ons land de grenswaarde overschrijdt- is met 597 vroegdoden/100.000 inwoners óók een onrustbarend belangrijke oorzaak van vroegsterfte, zie die tabel.

Zaken waarvoor onze economy-driven overheid om haar moverende reden zorgvuldig opzij kijkt;
# emissies van centrales (zowel kolen als gas)
(volgens www.rvo.nl/file/protocol-monitoring-hernieuwbare-energie-2015pdf komt 1 kWh uit het stopcntact overeen met 610 gram CO2, dus alleen op dat gebied is de emissie van een zuinige diesel minder dan van een elektrische auto, ter plaatse van de centrale)
# emissies van auto’s (zowel benzine als diesel)
# emissies van scheep- en luchtvaart
# uurgemiddelde NO2-concentraties
# 24-uur gemiddelde concentratie fijnstof (beiden aan grenswaarden in EU-Richtlijn en Nederlandse Wet milieubeheer gebonden )
Samengevat: wat niet meet, wat niet deert…
Auto's zijn zo schoon als gemeten en gerapporteerd door de Duitse ADAC, de Zwitserse TCS, het Belgische Emis/Vito, het Engelse VCA en het United States Environmental Protection Agency.
Maar níét zo schoon als Nederlands natte duim...


Frank — 05 jul 2018
Positieve reactie, Paul. Hoe je het ook went of keert het is goed dat de gemeente dit doet. Het is de eerste aanzet en een voorbeeld voor ons allen.
Die centrales zullen die twee auto's niet merken en anders waren de kilometers gemaakt met verbrandingsmotoren. Wat is er beter?
Daarnaast komt veel stroom uit gascentrales en kernenergie. Allebei aanmerkelijk beter voor onze luchtkwaliteit. En eens zullen we over mieten.
De eerste auto's reden amper 1:3 en je moest van plaats naar plaats om benzine te kopen. Daarnaast waren ze 'levens gevaarlijk',.volgens de mensen. Allemaal koud water vrees en problemen om op te lossen.
Paul Cohn — 05 jul 2018
gunstig effect op de luchtkwaliteit?
Ja, als je de emissies door onze kolencentrales niet meerekent. Nederland verzwijgt die omderwille van de smeer maar de nabije centrales Wilhelmshaven en Hamburg Moorburg vallen onder een eerlijker overheid: www.hamburg.de/contentblob/609254/eb534b33cdf72363f0f9be12be9d3aaf/data/zulassungsbescheid-kwm-genehmigung-endfassung-300908.pdf

Oerigens is de eerste auto op zonne-energie inmiddels een feit en deze (Duitse) Sion van Sono Motors kost maar de helft van een Renault Zoe www.youtube.com/watch?v=ETvNiHCoilE

Burgerlijke ongehoorzaamheid PMD-inzamelingsbeleid

De bewonersverenigingen van appartementencomplex Sancta Maria en De Höfte raden alle...
30-08-2024

‘Hoop is gevestigd op de politiek’

De Bewonersvereniging Sancta Maria is er niet in geslaagd de gemeente te overtuigen om het...
28-08-2024

Wisseling van de wacht

Per 1 september neemt Jan Meijerink de functie van algemeen directeur/gemeentesecretaris over...
27-08-2024

Zwolle ziet potentie voor 2 tot 3 windturbines...

De provincie heeft bepaald dat op Borns grondgebied maximaal 40 GWh aan windenergie mag worden...
31-07-2024

Vrijwilligers Floralia helpen vrijwilligers...

Op deze zonnige middag zijn verschillende leden van Floralia volop bezig in de kleurrijke tuin...
28-07-2024

Borne Werkt maakt doorstart

In 2016 ging in Borne het project Borne Werkt van start. Een initiatief vanuit de...
18-07-2024