De provincie Overijssel heeft het koersdocument Fiets vastgesteld, dat gaat over het beleid met betrekking tot het stimuleren van fietsgebruik én er hangt meteen een subsidiepot achter van negen miljoen om projecten in de diverse gemeenten te ondersteunen.
Onderdeel van het koersdocument is iets dat ‘Kernnet Fiets Overijssel’ heet en dat de diverse fietsverbindingen definieert en dat als basis dient voor de verdeling van de beschikbare middelen. Daarbij gaat het om het in kaart brengen van fietsverbindingen en de onderlinge samenhang. De gemeente Borne heeft dit ‘Kernnet’ onderschreven en vastgesteld.
Projecten in Borne
Simpel gezegd is er dus geld beschikbaar voor het realiseren van projecten die een bijdrage leveren aan de gestelde doelen. En daarvan liggen er ondertussen al een heleboel op de plank in de gemeente Borne. Zo is daar het doortrekken van de fietssnelweg F35 vanaf het station verder richting Almelo met, niet te vergeten, een kostbare tunnel onder het spoor in de Bornerbroeksestraat. Op het verlanglijstje verder het verbeteren van de spoorovergang aan de Deldensestraat en, wie weet, een mooie tunnel voor langzaam verkeer in de Azelosestraat. Maar wethouder Herman Mulder heeft nog wel meer ideeën. Fietspaden in de Bornsche Maten of de Stroom-Esch bijvoorbeeld of connecties richting Hof van Twente, aansluitingen op de F35 en ga zo maar door.
Het komende jaar worden plannen verder uitgewerkt. Mulder verwacht in de loop van 2019 duidelijkheid te hebben over de realiseerbaarheid van verschillende projecten. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Gaan we De Zendersche Esch nog meer asfalteren? Om rechter, langs het spoor, en dus sneller naar Almelo te komen? Hoeveel rechter en sneller is dat dan? Hoeveel kost dat? Graag in OZB per Bornenaar aangeven.
Wat gaat er verloren?: hebben we net niet 2 miljoen geïnvesteerd in de Groene Poort/ Zendersche Esch tbv agrotoerisme?