Henk Huis in ’t Veld en Wiljo Clemens presenteerden vrijdagavond hun plannen voor het terrein Morselt in het hart van Oud Borne aan de buurtbewoners. Over het algemeen werd er met instemming gereageerd op de nieuwbouw van drie woningen voor mensen met een zorgvraag, een pand met maatschappelijke bestemming, twee nieuwe woningen en de renovatie van de monumentale oude werkplaats aan de Brinkstraat.
Vier jaar geleden was dat wel anders. De bewoners van Oud Borne hadden geen goed woord over voor eerdere nieuwbouwplannen op de plek waar al meer dan twintig jaar geprobeerd wordt een ontwikkeling van de grond te krijgen.
Het toenmalige project is op een aantal cruciale punten aangepast. De projectontwikkelaars gingen veelvuldig in gesprek met de omgeving. Wat scheelt is dat Wiljo Clemens zelf in de oude werkplaats gaat wonen en de dochter van Henk Huis in ’t Veld een van de zorgwoningen gaat betrekken. Beide mannen hebben er alle belang bij de contacten met de buurt goed te houden en zorgvuldig met alle sentimenten om te gaan en met respect voor de historische omgeving te gaan bouwen.
Niet alle verandering tegenhouden
En wellicht is het besef ook wel ingedaald dat je Oud Borne niet ‘op slot’ kunt houden en iedere verandering kunt tegenwerken. De oude aannemerij van Morselt is al lang niet meer in gebruik. De bestaande gebouwen vallen bijna van ellende om. Dat er iets moet gebeuren heeft iedereen wel in de gaten.
Aansluiting zoeken met de aangrenzende Pellenhof, waar met zorg van de Stichting J. P. Van der Bent mensen met een beperking een thuis hebben gevonden, kan op goedkeuring rekenen van de directe buren. Er waren nog wat vragen over het type dakpannen, de tuintjes, de bestaande muur en dergelijke. Over smaak valt uiteindelijk altijd te twisten. Maar eigenlijk waren dat soort vragen in de verste verte niet te vergelijken met de hoos aan bezwaren tegen het vorige plan.
Parkeren, een dingetje in Oud Borne
Heel belangrijk voor de bewoners van het historische centrum zijn parkeer- en verkeersdruk in de smalle straatjes. Het is passen en meten in het beschermd dorpsgezicht waar het stratenpatroon niet veranderd mag worden.
Bewoners in Oud Borne kennen allemaal de zoektocht naar een paar vierkante meter voor hun eigen voertuig en dat van hun bezoek. Weten ook dat er ‘lui van buiten’ graag lang parkeren in ‘hun’ wijk. Echt een dingetje in Oud Borne. Extra woningen erbij betekent extra auto’s en daar ging het dan ook vooral over.
Voor het nieuwe project gelden echter ook de nieuwe parkeernormen. Op eigen terrein worden er voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd. Een geruststelling voor de buurt, die uit ervaring echter weet dat de schaarse parkeerplekken snel gevonden zullen worden. Mocht dat het geval zijn, zo verzekerden de projectontwikkelaars, dan zal de parkeergelegenheid aan de achterzijde van het plan worden afgesloten voor mensen die er niets te zoeken hebben.
Bestemmingsplan in procedure
De bestemmingsplanprocedure is inmiddels in gang gezet. Als alles volgens planning verloopt, dan wordt er in de zomer gestart met de sloop van de huidige bebouwing. Het complete project zou in juni 2019 moeten zijn afgerond. Hoe al het bouwverkeer door de straten geloodst zal worden was ook een punt van zorg. Ook daarover is al nagedacht. Zo eenvoudig is dat nu eenmaal niet in Oud Borne. Waarschijnlijk zal zwaar verkeer via de Koppelsbrink de Brinkstraat moeten bereiken, om problemen op routes richting het centrum te voorkomen. (AJ)
Meer over het project in ons eerdere artikel: Nieuw vervolgplan voor terrein Morselt
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.