Van huis uit is hij een financieel deskundige en werkt ‘ie op projectbasis, vooral voor banken en verzekeringen. Ruud Leeuw, 33 jaar en woonachtig in een nieuwbouwwoning op de Bornsche Maten. Maar Ruud is ook vader en dus eveneens ‘ervaringsdeskundige’ in het samenstellen van flesjes babyvoeding. “Dat moet ook anders kunnen”, dacht hij. Komende zaterdag wordt zijn nieuwe product gelanceerd. Conceptstore Villa 8 aan de Nijstad in Borne krijgt de primeur.
“Het gehannes begon een kleine vijf jaar geleden na de geboorte van onze zoon Pelle”, zo vertelt Ruud. “De kleine kreeg flesvoeding, dus dan kom je in aanraking met die blikken melkpoeder. En met dat mateloos irritante schepje. Óf je moet diep lepelen, óf je stoot ermee tegen de rand van het blik. En ben je voor een of meerdere dagen van huis, dan moet je zo’n blik meeslepen.” Ruud, gezegend met het ondernemersbloed van zijn ouders, dacht direct: “Dit kan toch niet zo zijn?!”
Aloude maatschepje
Toch ebde die onrust wat weg naarmate Pelle groeide. Maar toen de tweede zoon Deen zich twee jaar geleden aandiende, borrelde het onmiddellijk weer op. Ruud dook de wereld van de flesvoedingen in, stroop internetfora af, belde, praatte en vond twee industrieel ontwerpers waar het direct mee klikte. “Deze jongens waren thuis in de spuitgietbranche en gedrieën zochten we naar mogelijkheden. We ontwikkelden een plan voor een kunststofbeker die via een draaidop aan de onderkant gevuld zou kunnen worden en met één simpele beweging aan de bovenzijde exact 4,6 gram melkpoeder vrijgaf, evenveel als dat aloude maatschepje.”
Er werd geschetst en getekend, een 3D-printer deed de rest. “Het moest allemaal geheim blijven, want patent aanvragen konden we pas als het product gereed zou zijn.” De volgende fase was het laten vervaardigen van mallen en het zoeken naar het meest geschikte materiaal. “Achteraf een van de grootste problemen”, zo zegt hij “want je wilt niet weten hoeveel soorten kunststof en verschillende kenmerken er zijn. Maar uiteindelijk vonden we het en konden we het ‘in productie’ nemen. Tenminste… als we de nodige gelden beschikbaar zouden hebben.” Qredits microfinanciering bleek de perfecte partner.
‘Allemaal potentiële klanten’
“Vergeet niet dat de hele aanloop ruim een ton heeft gekost. Dus kun je zelf wel uitrekenen dat er meerdere momenten zijn geweest dat ik me achter de oren krabde en me afvroeg: stoppen of doorgaan?” Het werd doorgaan. Familie, vrienden en bekenden reageerden immers enthousiast op het prototype en ikzelf was er voor de volle 100 procent van overtuigd dat onze maatbeker een succes zou worden. Bovendien: wekelijks worden er in Nederland zo’n 3.400 kinderen geboren. Allemaal potentiële klanten dus…”
Deze week komt er een eind aan alle voorbereidingen. “Ja, nu word ik toch echt wel een beetje zenuwachtig”, ventileert de jonge ondernemer. De grote zolder in de nieuwe woning staat inmiddels bomvol. Klaar voor een vliegende start. De Philley, zoals de naam luidt van het nieuwe product, is straks verkrijgbaar in drie kleuren: blauw, roze en groen. De prijs bedraagt € 17,95. “En dat moet lukken”, klinkt het overtuigend. “Want nu komt het leukste: mijn product vermarkten.”
Vrijdag wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe webshop die ‘s avonds gelanceerd gaat worden, evenals de website. Ook zijn er inmiddels contacten met bijvoorbeeld Hema, Prénatal en Friesland Campina om ‘het verdraaid makkelijk flesje’ zoals de pay-off luidt, breed uit te rollen. En zaterdag dus de kick-off bij Conceptstore Villa 8. “Ja, het begint inderdaad op een uit de hand gelopen hobby te lijken, maar o wat is dit mooi”, zo besluit Leeuw. (BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.