In een auto met een maximale dagwaarde van 500 euro, zo gek mogelijk opgepimpt, in vijf dagen door Europa crossen. Jaarlijks zijn er honderden mensen die zo’n avontuur wel zien zitten, twee daarvan zijn Gerard en Rutger Verwoert. Afgelopen zomer reden vader en zoon mee met de zomereditie van de Carbage Run en dat beviel zo goed dat ze 5 februari met hun oude Volvo V70 Classic ook van start gaan in de wintereditie, die dit keer naar Transsylvanië voert.
Hoe gekker hoe mooier
“Het is geen tijdrace, maar een toertocht. Puur voor het plezier en de gezelligheid”, legt de 63-jarige Gerard uit. “Onderweg heb je ongelofelijk veel bekijks. Mensen komen echt naar buiten en staan allemaal te zwaaien. Heel leuk!”
De deelnemers sloven zich vaak uit om hun oude brik zo origineel mogelijk uit te dossen. “In de zomer was er iemand met een legervoertuig op de kop en ook een team dat de auto als een snoepje had aangekleed.” Hoe gekker hoe mooier, lijkt het devies. En daarbij hoort dat de deelnemers onderweg nog allerlei verrassingen te wachten staan. “De exacte route krijg je pas op de dag van vertrek en tussendoor moet je allerlei rare opdrachten vervullen. We moesten bijvoorbeeld een foto maken van de auto in een vliegtuig en in een stewardessenpakje verschijnen. Dat soort vreemde dingen!”
Dracula en het Spookbos
In 2009 ging in Nederland de allereerste Carbage Run met 64 voertuigen van start, naar een idee van de in Engeland populaire Banger Rally’s. Het werd meteen een groot succes, dat de nodige media-aandacht trok en uitgegroeid is tot een groot evenement. Inmiddels bestaat er ook een brommereditie en sinds 2012 trotseren de auto’s sneeuw en kou in de winteredities. Na de ervaring van vorig jaar ziet Gerard het komende winteravontuur helemaal zitten. “We gaan ook langs het slot van graaf Dracula en daarnaast bevindt zich het Spookbos, waar ooit een herder met honderd schapen verdwenen is. Ze noemen het wel de Bermuda driehoek van Transsylvanië.” Klinkt allemaal reuze spannend en in de app waarmee de deelnemers enthousiast met elkaar communiceren wordt er al volop gespeculeerd over de mogelijke wendingen die de toer kan krijgen. “En we hopen natuurlijk op veel sneeuw!”
Toeters en bellen
De Volvo van Gerard en Rutger heeft in ieder geval stoelverwarming en is verder door de behendige eigenaren technisch in uitstekende staat gebracht. De 32-jarige Rutger rijdt voor zijn beroep internationaal vrachtwagentransport en Gerard weet als service engineer van scheepsmotoren wel waar hij aan moet knutselen. De Volvo V70, die via Marktplaats werd aangeschaft, kon ook wel wat reparatie gebruiken. “De auto heeft 560.000 kilometer op de teller. We moeten wel voldoen aan allerlei veiligheidseisen.”
En dan horen er natuurlijk wat leuke toeters en bellen op. Zo tikten de mannen een speaker en geluiden van diverse politiesirenes op de kop, een hoorn die de cucaracha kan laten horen en een flinke batterij aan verstralers. Twee sleeën zullen op het dak meereizen. “Nu zijn we nog op zoek naar ski’s en iemand die fleecejassen zou willen sponsoren.”
Eerbetoon aan Stork
Op de motorkap van de auto prijkt een foto van een scheepsmotor. Gerard werkt bij Wärtsilä, het bedrijf dat het vroegere Stork Motoren voortzette. Ook Rutger heeft er nog gewerkt. Beiden hebben ‘iets’ met motoren en Stork in het bijzonder. Als een soort eerbetoon kozen ze als teamnaam De TM’ers naar een oud type Storkmotor. Heel toevallig is hun startnummer 410 en dat is dan weer een ander type Storkmotor. En zo rijdt er zelfs een stukje industriële geschiedenis mee naar graaf Dracula.
En wie weet, kunnen Gerard en Rutger de verdwenen herder met zijn schapen uit het Spookbos een lift naar huis geven in hun bijzondere voertuig. (AJ)
Via Facebook zijn de avonturen van Gerard en Rutger Verwoert te volgen op het account CarbageRun de TM’ers #410
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.