De coalitiepartijen CDA, GB’90 en Borne-Nu komen tijdens de raadsvergadering op 3 oktober met een initiatiefraadsvoorstel dat kortweg behelst om akkoord te gaan met de voorgestelde tracékeuze van de Verbindingsweg, inclusief afsluiting van de spoorwegovergang op de Oonksweg, maar tegelijkertijd onderzoeken te starten naar de mogelijkheid van een noordoostelijke randweg om Zenderen en toch een extra ontsluiting van bedrijventerrein de Molenkamp. Die onderzoeken zouden voor 1 oktober 2018 afgerond moeten zijn.
Fractievoorzitter van het CDA Bert Oude Lansink (foto rechts), door de drie partijen aangewezen als woordvoerder: “Met het voorstel denken wij in ieder geval recht te doen aan alles wat wij de afgelopen jaren, maanden en dagen hebben meegekregen van de betrokken partijen zoals de Dorpsraad Zenderen en de klankbordgroep van ondernemers op de Molenkamp. We hebben goed naar hun argumenten geluisterd.”
Het afblazen van de Verbindingsweg is volgens Oude Lansink in de gesprekken tussen de coalitiepartijen nooit een optie geweest. “Nee”, zegt hij resoluut. “Die beslissing is in 2014 al genomen en in 2015 door de Raad bekrachtigd. Je moet ook eindelijk eens een keuze maken. De Verbindingsweg komt er. Maar de keuze heeft ook consequenties en de mogelijke oplossingen daarvoor willen we beter onderzocht hebben.”
Zenderen
De partijen willen door een gecertificeerd bureau een onderzoek laten uitvoeren naar de mogelijkheden van een ‘Oostelijke Variant’, ook wel de Ter Keurs-Variant genoemd naar de bedenker ervan. Deze optie werd ooit al eens besproken, maar verviel in de latere mobiliteitsplannen. Zo’n weg zou ergens tussen Borne en Zenderen beginnen en aansluiten op de Albergerweg.
Aan de andere kant van Zenderen zou het noordelijke stukje van de 5b, tussen de Albergerweg en de Almeloseweg, daarop aan moeten sluiten. Beide nieuwe wegen zouden tezamen een noordoostelijke rondweg om Zenderen vormen en daarmee de verkeersoverlast in Zenderen aanzienlijk verminderen.
“We denken dat dit onderzoek recht doet aan wat Zenderen wil. Ook wij vinden de Oostelijke Variant wel een serieuze oplossing, maar het moet natuurlijk ook wel kunnen.”
De Molenkamp
In de voorliggende tracékeuze is de Molenkamp uitsluitend via de Prins Bernhardlaan/Oonksweg bereikbaar en is er geen directe aansluiting op de nieuwe Verbindingsweg voorzien. De coalitie zegt kennis genomen te hebben van de argumenten voor deze keuze. “Maar is er nog een andere mogelijkheid? Laten we samen met de ondernemers de opties verkennen en naar oplossingen zoeken. We willen vooral duidelijkheid hebben.” Daarnaast willen CDA, Borne-Nu en GB’90 dat het college de verkeersstromen op de kruising Prins Bernhardlaan/Oonksweg goed in de gaten houdt om te kunnen bepalen of er eventueel aanpassingen aan het kruispunt moeten komen.
Raadswerkgroep
Oude Lansink: “We gaan niet achterover leunen en blijven contact houden met de belanghebbenden en willen met een raadswerkgroep betrokken blijven en vooral mee blijven denken met de werkgroep waar ook de andere partijen in participeren.” De raadswerkgroep krijgt verder als taak in afstemming met het college van B&W de keuze van het onderzoeksbureau te bepalen, betrokkenen te horen en de voortgang van de onderzoeken te bewaken.
Raadsvergadering 3 oktober
“We hopen dat ook de andere partijen zich aansluiten bij het voorstel. Het zou mooi zijn als het breed gedragen zou worden. Zo kunnen we in ieder geval iets doen voor Zenderen en de Molenkamp”, aldus Oude Lansink, namens CDA, GB’90 en Borne-Nu.
Het volledige raadsvoorstel is hier te lezen (PDF)
Meer over de Verbindingsweg in ons Dossier Verbindingsweg
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.