Het was woensdag aanzienlijk minder druk dan verwacht tijdens de zogenaamde ‘terugkoppelavond’ over de Verbindingsweg. Omdat er veel belangstellenden werden verwacht, werd de bijeenkomst dit keer niet in ‘t Sindron gehouden, maar bij Lutke Hulscher. Zo’n zestig inwoners van de dorpskern waren aanwezig. Na afloop kon één conclusie duidelijk worden getrokken: gemeente Borne en Zenderen zitten nog lang niet op hetzelfde spoor.
Tijdens de ‘meedenkavond’ op 30 november 2016 in ‘t Sindron kreeg de projectgroep, die zich onder meer bezighoudt met de problematiek van de verkeerstoename in Zenderen een boodschap mee. ‘Niet beginnen aan de Verbindingsweg, voordat het probleem Zenderen is opgelost.’ Volgens projectleider Bend van den Dolder van de gemeente Borne is dat een onmogelijke opgave.
“De zogenaamde 5B-variant in de Structuurvisie, waarvoor niet alleen Borne maar ook Zenderen wel te porren lijkt, is een oplossing voor de heel lange termijn”, legt hij uit. Het gaat dan om een regionale randweg parallel aan de rijksweg, die bij Elhorst Vloedbelt weer op de provinciale weg aansluit (zie kaartje hiernaast).
Veel gelobbyd
Van den Dolder: “Daarover wordt vooral op beslissingsniveau heel veel gelobbyd met Provincie, Rijkswaterstaat en de buurgemeenten Almelo en Tubbergen. Dat staat echter los van het project van de Verbindingsweg. Als gevolg van de aanleg daarvan wordt het wat drukker in Zenderen en we onderzoeken welke maatregelen we daartegen kunnen nemen. Dat onderzoek ronden we af, we bieden de resultaten aan en college en gemeenteraad moeten zeggen wat ze daar verder mee willen. Dat is wat anders dan de al bestaande drukte in Zenderen oplossen. Dat wil niet zeggen dat men daarmee niet bezig is, maar dat vraagt om een langere voorbereidingstijd.”
In zaal Lutke Hulscher presenteerde de projectgroep een onderzoek naar een aantal mitigerende maatregelen, die door de bezoekers vooral als ‘flutoplossingen’ werden gezien. zijn. Voorbeelden daarvan zijn het anders afstellen van de verkeerslichten, het optimaliseren van de doorstroming van de Hoofdstraat door onder meer het links afslaan niet toe te staan, het aanbrengen van een extra strook op het kruispunt met de Albergerweg, het realiseren van een rotonde op het kruispunt Albergerweg/Hoofdstraat, het invoeren van doseersysteem voor wachtrijen buiten Zenderen en het aanpassen van de werkwijze van de klaar-overs.
De bedachte opties werden gewogen op de criteria verkeersafwikkeling, ruimtebeslag, verkeersveiligheid en ruimtelijke kwaliteit. “Allemaal maatregelen, die misschien iets helpen, maar niets afdoen aan dezelfde grote verkeersstroom”, vindt Henk Semmekrot van de Dorpsraad Zenderen. Op het eind van de bijeenkomst werd nog een meer duurzame oplossing voor het verkeer door Zenderen gepresenteerd. De 5B-variant, zoals gemeld ooit door de hele gemeenschap van Borne -inclusief Zenderen- werd vergeleken met de oostelijke variant, de zogenoemde Ter Keurs variant.
Krachten bundelen
Echter, de dorpsraad en vele anderen zijn er van overtuigd dat de 5B-variant er nooit zal komen, wanneer de Verbindingsweg eenmaal is aangelegd. “In dat geval zou de oostelijke variant voor Zenderen veel meer ontlasting betekenen. Echter, beide varianten betekenen een flinke aantasting van het landschap. Wel werd er door de gemeente nog een oproep gedaan om de krachten te bundelen en de lobby te versterken voor de 5B-variant.
Na de presentaties konden de aanwezigen in groepen in gesprek met de projectleider en zijn team. “De sfeer was goed”, vond Bernd van den Dolder, “de avond verliep veel minder geëmotioneerd dan die in november.”
Daaruit mag volgens Henk Semmekrot niet worden afgeleid dat Zenderen ‘om’ is of berust in de situatie. “Velen hebben ook het plenaire gesprek gemist, waarbij samenvattende meningen op tafel hadden kunnen komen. Voor de meesten van ons was het een ronduit teleurstellende avond, die niets heeft opgelost.” (WP)
Foto’s © Ben Oude Nijhuis
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.