“Ik hoop dat deze avond de mensen het gevoel heeft gegeven dat ze de ruimte krijgen voor hun opmerkingen en hen gegund wordt om goed naar elkaar te luisteren. Ik vind zelf dat die opzet geslaagd is”, zei burgemeester Rob Welten na afloop van de extra bijeenkomst over de Verbindingsweg.
De theaterzaal van het Kulturhus was dinsdagavond goed gevuld met belangstellenden die allemaal iets vinden van de weg met spooronderdoorgang die ten westen van Borne gepland staat. Nodig, vond het college omdat er veel ophef ontstaan was bij de meedenkavonden waar het exacte tracé van de weg besproken werd. Ook bij de redacties van de diverse media stroomden de meningen en ingezonden brieven binnen. De bezwaren werden vanuit diverse perspectieven opnieuw voor het voetlicht gebracht in het eerste deel van de avond, waarin vooral de bezoekers aan het woord waren. Dat ging over het algemeen respectvol en rustig, soms geëmotioneerd en scherp.
Kritiek
“Het communicatie- en participatietraject verloopt ronduit slecht.” “We hebben een Graestunnel, maar worden met een tunnel in de Verbindingsweg te grazen genomen.” “Verhogen van de OZB is in strijd met de verkiezingsbeloften.” “In 2012 was de meerderheid voor de variant 5b (de weg om Zenderen, red) en in het voorjaar van 2013 kwam men er al weer op terug.” “We leggen een spoortunnel in de Zendersche Es, alsof daar een probleem is.” “Meepraten blijkt een wassen neus.” “Als er een Verbindingsweg komt, los dan eerst het probleem in Zenderen op.” “Weg met dat tracé, terug die OZB!” “Worden wij wel serieus genomen?” “Hebben we nog wel iets te kiezen?” “Er is sprake van een tunnelvisie bij het college.” Een greep uit de opmerkingen en vragen die er uit de zaal kwamen. Voor de pauze waren het vooral de tegenstanders die aan het woord waren.
Reactie van wethouder Mulder
Na de koffie nam wethouder Herman Mulder het woord. De Verbindingsweg was onderdeel van de Totaalvisie die in 2014 was vastgesteld. De Raad had unaniem besloten van ‘buiten naar binnen’ te werken om het probleem van de spoorse doorsnijding van Borne op te lossen en te starten met een robuuste tunnel, ook voor vrachtverkeer, in de Verbindingsweg. “Voor mij als wethouder heb ik na de democratische besluitvorming de opdracht die weg te realiseren. Tot nu toe moet ik dat van de Raad zo doen.” De boodschap dat de discussie over terugdraaien van de beslissing om de Verbindingsweg aan te leggen niet met de wethouder gevoerd moet worden maar met de Raad, was helder.
Zenderen
De extra verkeersdruk die verwacht wordt in Zenderen heeft de aandacht. “We zijn bezig met een oplossing voor Zenderen, dat loopt parallel.” Over de veel genoemde 5b-variant gaf hij aan dat de weg nog steeds in de plannen opgenomen is, maar de kosten van 34 miljoen de weg niet snel realiseerbaar maken.
Molenkamp
De diversie opties voor het tracé van de Verbindingsweg worden uitgewerkt en aan de gemeenteraad voorgelegd. Daarbij wordt ook een voorstel gedaan voor de ontsluiting van bedrijventerrein De Molenkamp. Blijkbaar zijn over dat laatste verschillende meningen onder de ondernemers.
Voorstanders
Na de uitleg en beantwoording door Mulder namen ook de voorstanders het woord. “Alles wat ik nu hoor was al bekend en dat hadden jullie ook kunnen weten. We doen de hele discussie van twee, drie jaar geleden weer opnieuw. Als we nu geen besluit nemen dan staan we hier over vijf jaar weer.” “Als je nu op de 5b koerst krijg je morgen weer een volle zaal. Als er een goede oplossing voor Zenderen komt en een goede ontsluiting van de Molenkamp, dan denk ik dat Borne hier jaren mee vooruit kan.” “Er is erg veel overlast aan de Prins Bernhardlaan, er moet iets gebeuren. Wat weet ik ook niet meer.” “Destijds heeft een delegatie van BBO, ondernemers en bewoners van de Oldhof juist gekozen voor de Verbindingsweg, omdat de 5b veel te lang zou duren.”
En zo liep de avond eigenlijk in alle redelijkheid af. De tegenstanders zijn waarschijnlijk nog steeds tegen en voorstanders nog steeds voor. Maar er werd naar elkaars argumenten geluisterd.
'Lastig dossier'
“De toon was netjes, zorgvuldig en respectvol”, vond Rob Welten. “Met alle emoties die er zijn en die ik me ook kan voorstellen.” Wethouder Mulder verdiende volgens hem een compliment voor de wijze waarop hij alleen de zaal te woord stond. “Het is een lastig dossier. Als het gemakkelijk was, dan was er al lang een oplossing. Ik vind dat er iets moet gebeuren, ook als portefeuillehouder veiligheid. We lossen niets op als we niets doen.” (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
De raad is helaas ten onrechte meegegaan in het combineren van de veiligheid op het spoor en het proberen op te lossen van een vooral regionaal verkeersprobleem. Door de koppeling van een tunnel en een verbindingsweg over een nieuw tracé heeft men zichzelf in een onmogelijke positie gebracht. Kern van het probleem is dat de verbindingsweg geen enkele oplossing biedt voor verkeersoverlast in het kerkdorp Zenderen dat ook tot de gemeente Borne behoort! Sterker nog , de overlast wordt alleen maar groter. Dat probleem los je niet op met zogenaamde mitigerende (=verzachtende) maatregelen zoals de motie van de raad - door het CDA ingediend - beoogt. Dit wezenlijke punt is door de raad prima uit te leggen en daar heb je geen communicatiebureaus voor nodig. Als men tegelijk met de verbindingsweg ook een structurele en afdoende oplossing voor Zenderen had bedacht - zoals Ron Hartman terecht aanvoert - was er ook geen probleem geweest. Ook dan hadden we ons de extra avond in het Kulturhus kunnen besparen.
Conclusie: wel een tunnel aanleggen voor het vergroten van de spoorveiligheid en toegankelijkheid hulpdiensten, maar besluitvorming over de verbindingsweg combineren met een goede en afdoende oplossing voor Zenderen.