Een deel van de bewoners van de Bornsche Maten, verenigd in de Werkgroep Bellefleur, klimt in de pen naar aanleiding van recente berichtgeving in de regionale krant over tegengeluiden met betrekking tot de aanleg van de Verbindingsweg ten westen van Borne. De krant meldde dat D66 de weg ter discussie wilde stellen en ook het CDA zou twijfelen over nut en noodzaak van de weg.
'Terugkomen op beloftes doet politieke geloofwaardigheid geen goed'
De werkgroep schrijft onder andere: “De Gemeentelijke Verbindingsweg, met ondertunneling van het spoor, is een eerste aanzet om Borne beter toegankelijk en leefbaarder te maken. En om nu op de schreden terug te keren maak je je inderdaad ‘onsterfelijk belachelijk’. Bijna alle Twentse dorpen en steden hebben een randweg al dan niet gecombineerd met spoortunnel(s). Door het gedraal van de politiek, en nu weer van D66 en het CDA, blijven we in Borne op dit dossier voortmodderen. Het realiseren van de verbindingsweg is wellicht de enige optie om op aanvaardbare termijn de N734 te knippen (foto boven). Dit is ruim tien jaar geleden door de Bornse politiek in het vooruitzicht gesteld aan de eerste bewoners aan diezelfde rondweg. Om op deze belofte terug te komen doet de geloofwaardigheid van de politiek geen goed. Slecht idee dus.... “
BorneBoeit vroeg beide genoemde politieke partijen om een reactie.
D66: Voortschrijdend inzicht
Ernst Janssen van D66: “Bij de meedenkavonden voor verschillende groepen rond het tracé van de Verbindingsweg was het maar goed dat er geen mes op tafel lag, anders zou het een lynchpartij zijn geworden!” Bewoners van de Oldhof, ondernemers van de Molenkamp en inwoners van Zenderen ventileerden hun bedenkingen tegen de randweg. “D66 had sowieso al bedenkingen tegen de Verbindingsweg. En als je naast je neerlegt dat iedereen daar zo op tegen is, dan luister je niet naar je burgers.”
‘Voortschrijdend inzicht’, noemt hij het. D66 wilde een Open Podium over het onderwerp. “Het college heeft verzocht dat af te houden. Dan maar niet, maar we willen wel in discussie. Volgens Ernst Janssen lost de Verbindingsweg de spoorproblematiek niet op en is de gehele Totaalvisie, waar de weg onderdeel van is, veel te duur. Er zijn volgens de partij alternatieven, zoals de variant 5b rond Zenderen en het verleggen van het spoor. D66 heeft dat laatste alternatief laten doorrekenen en komt er binnenkort mee naar buiten.
CDA: Geen twijfel
Bert Oude Lansink van het CDA heeft met verbazing de berichtgeving over de ‘twijfel’ van het CDA gelezen. “Het CDA twijfelt niet. De Verbindingsweg is onderdeel van de Totaalvisie waartoe we met elkaar hebben besloten. We hebben het College ermee op pad gestuurd. We hebben wel kanttekeningen. Hoe komt die weg er precies te liggen? Vele mensen hebben daar een mening over en daar moet je wel naar blijven luisteren. Maar over de Verbindingsweg zelf hebben wij geen twijfels. We moeten wel zoeken naar maatregelen om Zenderen te ontlasten van de negatieve gevolgen. Daar wil het CDA zich sterk voor maken.”
Het laatste woord over de Verbindingsweg is nog lang niet gesproken. Het college van B & W heeft ook al aangekondigd een informatiebijeenkomst te willen organiseren om de gedachten achter de Verbindingsweg beter uit te leggen. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.