Spooronderdoorgangen worden ‘fors duurder’
MINERAAL GLAUCONIET IN DE GROND VERGT DURE AANPASSINGEN

Spooronderdoorgangen worden ‘fors duurder’

Er is sprake van een flinke tegenvaller in het project met ProRail om spooronderdoorgangen aan te leggen in de Oonksweg en de Bornerbroeksestraat. In de bodem is het mineraal glauconiet aangetroffen. Dat is uitzonderlijk, want in kleigronden zou het zeldzaam zijn. “In België en Limburg komt het voor, maar hier in de regio vrijwel niet,” weet wethouder David Vermorken inmiddels.

 

Duurdere constructie

Glauconiet kan zich onvoorspelbaar gedragen, waardoor een duurdere constructie nodig is om de tunnelwanden voldoende stevig te maken. Dit heeft aanzienlijke gevolgen voor de kosten. Hoeveel ‘fors duurder’ precies betekent, wil of kan de gemeente nog niet zeggen. “Daar wordt naar gekeken,” zegt Vermorken. “In de loop van februari hopen we daar meer duidelijkheid over te kunnen geven. In ieder geval is de financiële tegenvaller zo groot dat we dit niet zomaar kunnen opvangen.”

 

De tunnel in de Oonksweg is begroot op 18,7 miljoen euro en de fietstunnel in de Bornerbroeksestraat op 4,3 miljoen euro. Een deel van deze kosten wordt gefinancierd door onder andere de provincie en een landelijke subsidie. De meerkosten die nu dreigen te ontstaan, komen echter in principe voor rekening van de gemeente Borne. “We gaan het gesprek aan met onze partners.”

 

Onderzoek naar alternatieven

Wethouder David Vermorken: “De aanleiding voor het project, namelijk de vele overwegen in Borne, is duidelijk. Het spoor vormt echt een barrière en de spooronderdoorgangen zijn belangrijk voor de veiligheid. Dat we nu te maken hebben met deze grondsoort, is dan ook een grote teleurstelling. Daarom gaan we samen met ProRail onderzoeken wat haalbare, betaalbare en veilige alternatieven zijn. Hoe wij dit gaan doen, wordt vastgelegd in een Plan van Aanpak, dat voor de zomer meer duidelijkheid moet geven. Daarbij bekijken we ook of de planning en het programma moeten worden bijgesteld.”

 

Vooralsnog staat de oplevering van de spooronderdoorgangen gepland voor 2027, maar een knelpunt in dit soort projecten is vaak het verkrijgen van een treinvrije periode om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren. (AJ)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina
Emiel — 30 jan 2025
Daar in gemeentehuis allemaal een cursus dom kijken gevolg en doorschuiven naar de volgende persoon.

Nu dus duurder omdat iedereen er weer over moet dom kijken. Pak aan die klus, het is al zo duur omdat er teveel mee bemoeien en dom kijken.
G — 30 jan 2025
Nog meer vertraging tunnel?

Zou juist VEEL sneller moeten gaan om de fietssnelweg F35 Bornerbroeksestraat veiliger te maken voor fietsers nu is er een racebaan gecreëerd voor motorisch verkeer!!!
Paul Cohn — 30 jan 2025
Glauconietzand
Glauconiet is een mineraal dat vaak wordt gevormd bij verwering van kleimineralen. Dit gebeurt alleen in ondiepe warme zeeën waar niet te veel sediment aangevoerd wordt. Glauconiet is een autochtoon mineraal, dus op de plek van afzetting gevormd. Hierdoor is het uitermate geschikt om het vroegere milieu mee te bepalen. Als je glauconiet aantreft in zand dan weet je zeker dat dit vroeger in een ondiepe, warme zee is afgezet.
www.geologievannederland.nl/ondergrond/afzettingen-en-delfstoffen/zand
Hoeveel inwoners van Borne zijn geeïnteresseerd in de geologie van de bodem waarop zij leven?
Fons Lohuis — 30 jan 2025
Mineraal glauconiet maakt spooronderdoorgangen Bornerbroeksestraat en Oonksweg 'fors duurder' . Een zeer verrassende mededeling van het college via wethouder Vermorken. Hoe is het mogelijk dat pas nu 'ontdekt' wordt dat er glauconiet in deze onderdoorgangen zit. In het proces van de destijds beoogde verbindingsweg is er 2 miljoen aan onderzoeken besteed, waaronder ook de grote tunnelbak vlak achter de Molenkamp. O.a. Het bedrijf Orthageo heeft vele boringen verricht. Vanaf 2015 wordt al gesproken over een tunnel in de Bornerbroeksestraat. Ook daar zijn al vele metingen verricht. Prorail dat de supervisie heeft over de aanleg van dit soort tunnelbakken doet dit al jaren in het hele land. Bij kostenramingen werkt men met bandbreedtes. Daar binnen moet het altijd passen. Zijn al die vorige onderzoeken niet goed uitgevoerd.? Komt de planning van alle grote projecten in Borne niet goed uit? Wil het college tijd kopen? Moet er opnieuw geprioriteerd worden? Er zijn wel duizend vragen te stellen. We zijn benieuwd.......
Henry — 30 jan 2025
Wordt het dan nu eens geen tijd om te overwegen of je de fietstunnel van de Bornerbroeksestraat wel wilt doorzetten? Ik begrijp nog steeds niet welk voordeel dit geeft.
Wim — 30 jan 2025
Ik zie nergens dat de gebruiker/beheerder van het spoor mee moet betalen. Is dat niet zo, zij zijn toch de oorzaak van de verkeersoverlast door de (vaak defecte) spoorweg overgangen?

Raad akkoord met investering parkeergarage

Dinsdagavond ging de gemeenteraad in meerderheid akkoord met een investering van iets meer dan...
29-01-2025

Sandra en Miranda beginnen aan hun Kilimanjaro...

Het avontuur van Sandra Wolbert-Rademaker en Miranda Bonthuis-Mooij naar de top van de...
28-01-2025

Inbraak bij Gildebor en SWB-locatie

In de nacht van 20 op 21 januari is er ingebroken bij de locatie van Gildebor en SWB aan de...
28-01-2025

Hospice ontvangt bijdrage voor douchebrancard

Leerlingen van het Twickelcollege in Borne hebben zich de afgelopen weken met hart en ziel...
23-01-2025

Vurig debat over parkeergarage

Het college vraagt de gemeenteraad om goedkeuring voor een investering van 550.000 euro om de...
21-01-2025

Van Faber hoeft Borne geen asielzoekers op te...

Begin vorig jaar lag er een opgave voor de gemeente Borne om voor 148 asielzoekers opvangplek te...
16-01-2025