Alle 290 leerlingen van het Twickelcollege in Borne zijn deze week gedurende drie dagen aan het werken rondom het begrip inclusiviteit. Dat betekent het creëren van een omgeving waarin ieder individu zich vrij voelt om zichzelf te zijn, ongeacht achtergrond, cultuur, gender, seksuele geaardheid, religie of fysieke en mentale mogelijkheden. Het gaat niet alleen om gelijke kansen, maar ook om de vrijheid om je uit te spreken.
Vier verschillende invalshoeken
Omdat het begrip een grote omvang heeft, is ervoor gekozen om het vanuit vier thema’s te benaderen. In 14 groepen, die bestaan uit leerlingen van hetzelfde leerjaar maar van verschillende niveaus, wordt er deze dagen aan gewerkt. De thema’s zijn: portret van een ander, een samenspeeltuin maken, een goede daad verrichten en sporten met een beperking. Omdat dit project ieder jaar gedaan wordt, is dit voor de tweedejaars leerlingen de tweede keer dat zij eraan werken, maar dan binnen een ander thema.
Schoonmaakactie
Onder het motto “Een goede daad voor Borne” gingen vandaag de tweedejaars leerlingen naar de Scholtenshof, waar een medewerker van Twente Milieu hen opwachtte met hesjes, vuilniszakken en grijptangen. Gewapend met dit materiaal gingen de leerlingen in drie groepen aan het werk in Oud Borne, rondom de Wensinkstraat en bij het Kulturhus.
Vervolg
Terwijl het begrip inclusiviteit verder wordt uitgediept, komen de leerlingen ook in actie voor het hospice in Borne. Donderdagavond wordt er op school een kerstmarkt gehouden waar de leerlingen zelfgemaakte kerstproducten verkopen. En vrijdag wordt er een sponsorwandeling gelopen. De opbrengsten van de markt en de wandeling zullen eind januari worden overhandigd aan vertegenwoordigers van het hospice. BorneBoeit zal daar weer verslag van doen. (HvR)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.