Gebouw Optimist gaat meer eenheid uitstralen
FUSIESCHOOL KRIJGT CENTRALE INGANG EN GROTE BINNENRUIMTE

Gebouw Optimist gaat meer eenheid uitstralen

Dat basisschool De Optimist het resultaat is van de fusie van een aantal scholen weet iedereen. Dat de school inmiddels qua lesgeven, leerstof en team een eenheid is, is ook bekend. Maar als je de school van binnen bekijkt, zie je dat het een aaneenschakeling van gebouwen is. En in die verscheidenheid wil men de komende jaren meer eenheid gaan brengen door middel van een integraal verduurzamingsplan.
 

Impuls

Stichting Brigantijn wil met deze eerste verbouwing op eigen kosten de eerste impuls geven. Gert Jan ten Noor, adviseur en procesmanager bij Brigantijn daarover: “Deze school is ongeveer 40 jaar oud. Dan moet er vernieuwbouwd gaan worden. Milieutechnisch is de school niet meer van deze tijd. Middels een subsidieaanvraag bij Dumava kunnen we het gebouw verduurzamen met financiële ondersteuning. Maar ook de gemeente Borne zal daar dan gelden beschikbaar voor moeten stellen. De gemeente is uiteindelijk verantwoordelijk voor onderwijshuisvesting.”
 

Ingang en hal

Op dit moment heeft de school vele ingangen. Dat schept onduidelijkheid. Daarom is er voor gekozen om een nieuwe centrale ingang te maken. Eenmaal binnen kom je dan in een ruime en lichte hal. Deze hal is multifunctioneel. Het is tegelijkertijd een onderwijsplein waar individuele leerlingen aan de slag kunnen of leerlingen in groepjes kunnen werken. Maar het is ook de plek waar de teamleden elkaar ontmoeten en pauze houden of koffie en thee drinken. Natuurlijk horen daar ook de personeelsleden van de peuterspeelzaal en BSO bij. De hoop is dat die laatste twee in de toekomst worden omgezet in kinderopvang en dan zouden het de pedagogisch medewerkers zijn die ook gebruik van deze hal kunnen maken. In geval dat gaat lukken, zal de school officieel een Integraal Kind Centrum (IKC) worden.
 

Uitwerking visie in praktijk

Uitgaande van de visie zoals die door de teamleden van De Optimist is geformuleerd gaat er de komende jaren gewerkt worden volgens de principes van ‘The leader in me’. Gebaseerd op de principes van Stephen Covey wordt er gewerkt aan de zeven gewoonten die iedereen zich eigen kan maken. Leerlingen die leren en werken volgens die gewoontes:

  • voelen zich in staat hun (school)leven zelf vorm te geven
  • denken meer na over de keuzes in hun leven en studie
  • nemen meer initiatief en verantwoordelijkheid op school
  • stellen realistische doelen en verbinden zich hieraan
  • kunnen belangrijke zaken scheiden van onbelangrijke
  • kunnen luisteren en hun oordeel uitstellen
  • herkennen in samenwerking elkaars talenten en zetten deze in

 

Brug

Tenslotte hoopt men op een spoedige komst van de beloofde brug tussen Park Wildyck en de Stroom Esch. Wanneer die er eenmaal ligt is De Optimist ook goed bereikbaar voor leerlingen uit het aangrenzende gedeelte van de Bornsche Maten. (HvR)

 

© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.

Deel
De link is gekopieerd naar het klembord!
reageren op deze pagina

Cacaoschaarste werkt door in prijzen...

De maand december is de maand bij uitstek waar er veel specifieke chocoladeproducten gekocht...
20-11-2024

Meester Hans gaat met pensioen

Zichtbaar geëmotioneerd liep meester Hans vanmorgen voor de laatste keer in functie naar...
14-11-2024

Verwonder, onderzoek en ontdek

Het ziet er allemaal spectaculair uit, en de kinderen van basisschool St. Stephanus in Zenderen...
18-09-2024

Mehmet Aydin 50 jaar in dienst bij Bons & Evers

29 juli 2024 was Mehmet Aydin 50 jaar in dienst bij Bons & Evers (B&E). Het behalen van...
17-09-2024

Bouw Kindcentrum Borne West van start

Onder toeziend oog van de kinderen van ‘t Oldhof en de Jan-Ligthartschool heeft wethouder...
16-09-2024

Veertig jaar ‘mooi wark’

Als 24-jarige kwam Gerrit Zegger in dienst bij Bouwonderneming Oude Wolbers. Inmiddels 64 jaar...
06-09-2024