Sinds twee weken is het nieuwe stuk F35 vanaf de Azelosestraat tot aan de Oonksweg gereed en zijn Bornerbroeksestraat, Röringstraat en Beerninksweg weer berijdbaar. De weg is ingericht als fietsstraat, waar auto’s te gast zijn. Er zijn meer parkeerplaatsen en er is meer ruimte voor groen in de straten. “Het is veel mooier geworden”, vinden buurtbewoners Peter Lobbes en Nico Scholten. “Maar het is misschien wel is té mooi.”
'Gekkenhuis'
En daarmee bedoelen ze dat niet alleen fietsers lekker ongehinderd op kunnen schieten, maar ook gemotoriseerd verkeer. Scholten: “Het is een gekkenhuis! Gewoon een racebaan! Je weet af en toe niet wat je meemaakt. Pakketdienstbusjes met 80 km/uur, motorrijders die de 100 wel aantikken. Onverantwoord.” Nu werd er ook voorheen wel regelmatig te hard gereden, zeker als er storing is op het spoor en de overgangen op de Oonksweg of Bornerbroeksestraat eruit liggen. Lobbes: “Het is veel erger nu.”
“Als ik voor alles wat hier harder rijdt dan 50 km/uur een duppie zou krijgen, moet ik het straks met een kruiwagen ophalen!” Officieel mag er maar 30 km/uur gereden worden, maar auto’s houden zich vaker niet dan wel aan de maximumsnelheid. “We houden ons hart vast. Het is niet de vraag of er ongelukken gaan gebeuren, maar wanneer.” De buurt heeft al een aantal bijna-ongelukken gezien. “Het is hier het gesprek van de dag.”
Rekening houden met kinderen
Lobbes en Scholten vinden dat de verantwoordelijkheid vooral bij de bestuurders ligt. “Er zijn meer kinderen om rekening mee te houden nu de Jan Ligthartschool tijdelijk bij de Oldhofschool is ingetrokken. Je moet er niet aan denken dat er straks een kind onder de auto ligt.”
'Vrij baan'
Maar een deel van het probleem ligt volgens hen ook in de nieuwe inrichting van de weg. “Er staan nu veel minder auto’s op de weg geparkeerd, verkeer van rechts heeft geen voorrang meer en het asfalt is lekker stil. Je hebt als automobilist vrij baan.” Daarnaast is volgens hen de situatie in de bochten onduidelijk, omdat verkeersborden ontbreken en zicht belemmerd wordt door hagen. Ze hebben het probleem aangekaart bij de gemeente. “Er zouden matrixborden geplaatst worden, maar eigenlijk vinden we dat er verkeerssluizen geplaatst moeten worden, zoals in de Twickelerblokweg, die automobilisten beletten om het gas te hard in te trappen.”
Reactie gemeente
De gemeente Borne laat weten inderdaad op de hoogte te zijn van de klachten en matrixborden te gaan plaatsen en snelheden te meten. “Het is een gegeven dat bewoners in andere wijken ook vaak de indruk hebben dat er te hard wordt gereden en metingen aangeven dat dit in 95 procent van de gevallen niet van toepassing is. We gaan er op dit moment vanuit dat er ook in de Röringstraat/Beerninksweg ruim minder hard wordt gereden dan door bewoners wordt aangegeven.” Aan de hand van de opgehaalde informatie kunnen eventueel vervolgacties plaatsvinden. “Verdere vervolgstappen in dit geval zullen bestaan uit handhaving door politie en/of BOA’s. Daarnaast zal het groen langs de weg nog verder groeien en dit zal ook invloed hebben op de openbare ruimte en het gedrag van de weggebruiker.”
De gemeente is van mening dat alle essentiële bebording voor het veilig openstellen van de weg aanwezig is. Inritconstructies bij zijwegen zouden duidelijk genoeg zijn en geen extra bebording nodig maken. Wel worden er nog herhalingsborden 30 km/uur geplaatst en borden die aangeven dat men zich op een fietssnelweg bevindt.
Het plaatsen van sluizen, zoals de bewoners suggereren, vindt de gemeente niet passen in het concept van de fietssnelweg. Comfort en gemak zijn belangrijk. De vele bomen langs de nieuwe weg moeten het ook aantrekkelijk maken om de fietssnelweg te gebruiken. Binnenkort start een campagne om mensen te bewegen vaker de fiets te nemen. “Op het moment dat er meer gefietst wordt zullen automobilisten ook hun snelheid aanpassen”, verwacht de gemeente. (AJ/BM)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.