Woensdag stemde Provinciale Staten in grote meerderheid voor het vaststellen van het Provinciaal Inpassingsplan Vloedbeltverbinding. Dat betekent dat de nieuwe weg, ter vervanging van de provinciale N743 door Borne en Zenderen, in de uitvoeringsfase terecht is gekomen. De Vloedbeltverbinding beoogt de filedruk op de A1/A35 te verminderen, bij te dragen aan een robuust regionaal wegennetwerk en de leefbaarheid in Zenderen en Borne sterk te verbeteren.
Blije reactie wethouder Vermorken
Aanwezig in Zwolle was wethouder David Vermorken. “Dit is hartstikke goed nieuws! Vooral een felicitatie waard voor de inwoners van Borne en Zenderen. Voor mensen aan het tracé is dit een heel ingrijpende verandering en ik begrijp heel goed dat zij er niet blij mee zijn. In dit geval prevaleert echter het algemeen belang. Voor de leefbaarheid in Borne en Zenderen is dit een essentiële stap. En ook voor de bereikbaarheid van de regio, nu en in de toekomst.”
Vooraf wees alles erop dat de Provinciale Staten een voor Borne positief besluit zouden nemen. “Er tekende zich wel een meerderheid af, maar de stemming was uren later pas en dat maakte het toch nog spannend.” Uiteindelijk stemden 39 statenleden voor en slechts 7 tegen. Een overweldigende meerderheid dus, ondanks alle stof die de nieuwe weg deed opwaaien. “Een grote meerderheid van gemeenten in Twente was al voor en ik ben blij dat dit nu ook geldt voor Provinciale Staten.”
Belangenafweging
Over de weg wordt al jaren gesproken. “Het blijft een lastige afweging”, begreep Gedeputeerde Martijn Dadema. “Bij zo’n groot infrastructureel project zijn er altijd verschillende belangen die tegen elkaar afgewogen moeten worden.” Die afweging viel niet voor alle fracties naar dezelfde kant uit. Dat de huidige verkeerssituatie in Zenderen om een oplossing vraagt, daar is wel consensus over. Maar voor JA21 is de Vloedbeltverbinding niet de meest geschikte oplossing en GroenLinks vindt de aantasting van de natuur zwaarder wegen. De PvD was van mening dat de Vloedbeltverbinding te duur is en te veel weerstand ondervond. Belangrijk was de opstelling van de BBB. Op het moment dat de tracékeuze in 2021 werd gemaakt nog geen partij, maar met 17 zetels op dit moment een grote speler. “Voor ons is het een moeilijk onderwerp”, zei Dario Prinsen van de BBB. We kennen de geschiedenis niet.” Dat er een weg moet komen om Zenderen en Borne te ontlasten was voor hem echter duidelijk.
Knoop doorhakken
Veel complimenten waren er over het gevoerde proces, met veel inloopbijeenkomsten en individuele gesprekken met belanghebbenden en bezorgde omwonenden. Zo was er bijvoorbeeld onlangs een informele bijeenkomst waar iedereen uitgebreid de gelegenheid had om de leden van Provinciale Staten te informeren met argumenten voor of tegen de weg.
Bekend tegenstander van de Vloedbeltverbinding is de gemeente Almelo, die al heeft aangekondigd tot aan de Raad van State te willen procederen om het plan tegen te houden. “Ik voelde me soms een rijdende rechter in een burenruzie”, verzuchtte Remco Roelofs (FvD). De starre houding van de buurgemeente leverde wel meer gefronste wenkbrauwen op. Veel begrip is er voor de onvermijdelijke nadelen voor inwoners langs het beoogde tracé. “Maar we moeten een keer een knoop doorhakken”, zei Reinier Mulder (CU).
Die knoop is nu doorgehakt. Er komt een Vloedbeltverbinding. Als alles verloopt volgens plan in 2028. (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.