Thuisgenoten/BTK wil graag reageren op het artikel van gisteren over de ontstane onrust in Borne over huishoudelijke hulp. Directeur Huub Gerard: “Ik vind dat we wel móeten reageren, want er is een beeld ontstaan alsof wij niet in het belang van cliënten en medewerkers handelen.” Volgens hem is dat onjuist. “De wethouder baseert zich met zijn uitspraken op verkeerde informatie.”
'Vervelende situatie'
Thuisgenoten/BTK, verreweg de grootste aanbieder in Borne van huishoudelijke hulp, verloor de nieuwe aanbesteding. Het betekende dat 665 inwoners vanaf 1 januari moesten overgaan naar een van de vijf gecontracteerde partijen. Ook personeel zou onder dezelfde condities bij een andere werkgever aan het werk kunnen. De transitie verliep niet soepel. Gerard: “Medewerkers bleken niet dezelfde arbeidvoorwaarden te krijgen. Dat zat ‘m niet zozeer in het salaris, maar in zaken als tijdelijk dienstverband in plaats van voor onbepaalde tijd.” Mede daardoor waren veel medewerkers niet geneigd de overstap te maken en dreigden cliënten niet meer te kunnen rekenen op hun vertrouwde hulp. “Er ontstond voor onze cliënten en onze mensen een heel vervelende situatie.”
Samenwerking/overname
Thuisgenoten/BTK dacht half december een goede oplossing gevonden te hebben door samen te gaan met een van de vijf gegunde aanbieders en zodoende huishoudelijke hulp te kunnen blijven leveren in Borne. “We snapten ook wel dat het als een verrassing zou komen en daarom wilden we in gesprek met de gemeente over hoe we de samenwerking/overname het beste vorm konden geven, zodanig dat het paste binnen de aanbestedingsregels.” Borne verwees echter door naar OZJT, die voor de Twentse gemeenten de aanbesteding had uitgevoerd. Daar volgde volgens Gerard een positief gesprek. “Men wilde voor de kerstdagen een uitspraak doen, maar er werd aangegeven de gemeente daarin mee te willen nemen. Vervolgens werd ons teruggekoppeld dat men toch niet op korte termijn uitsluitsel kon bieden omdat Borne nog geen standpunt wilde innemen.”
De conclusie van Gerard is dat ‘de gemeente niet heeft gedaan wat ze had moeten doen’. “We hebben heel keurig gevraagd hoe we het beste met deze nieuwe situatie om konden gaan en dat is gewoon van tafel geveegd.”
Hoe verder?
Binnenkort is er een gesprek tussen Thuisgenoten/BTK en de gemeente Borne. Gerard vindt het van belang dat daarbij de feiten duidelijk zijn. De gemeente zegt dat de vijf aanbieders voor 98 procent de ondersteuning op orde hebben. “Dat is niet de indruk die wij hebben. Het is minder en soms krijgen cliënten ook voor minder uren hulp dan voorheen.” Thuisgenoten/BTK hoopt er met de gemeente uit te kunnen komen.
Ondertussen is er onduidelijkheid. Thuisgenoten/BTK heeft op 18 december een mail gestuurd naar medewerkers met de mededeling dat er een overname zou zijn en dat overstappen naar een andere organisatie niet meer nodig was. Prematuur, vond de gemeente. Overname was immers nog geen feit en per 1 januari kan er helemaal nog geen huishoudelijke hulp via Thuisgenoten/BTK geleverd worden omdat er (nog) geen contract is.
Huub Gerard: “We hebben nu iedereen aangeraden om over te gaan naar een van de vijf gecontracteerde aanbieders.” De beoogde samenwerkingspartner? “Het zou zomaar kunnen.” (AJ)
© BorneBoeit. Op onze artikelen en beeldmateriaal rust copyright.
Voor meer informatie raadpleeg de spelregels.
Overname of fusie regel je normaliter niet in 14 dagen. Het ware wellicht beter geweest dat BTK z'n verlies had genomen in de berichtgeving en eventueel gemeld dat in het nieuwe jaar mogelijkheden van fusie/overname onderzocht worden. Maar ja, dat is allemaal achteraf.